Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Anketa

Která současná politická strana by od vás dostal hlas u voleb?

Celkem hlasů:
6925
Hlasování začalo:
21. 7. 2020
Hlasování končí:
neomezeno

Hlasujte kliknutím na jednu z možností

Váš nejoblíbenější politik od Sametové revoluce?

Kdo, nebo co nás v současnosti nejvíc ohrožuje?

Co si myslíte o současné vlně imigrace?

Fotogalerie

Náhodná fotogalerie

Náhodná fotogalerie

Návštěvnost

Návštěvnost:

Počítadlo přístupů

Panoramatické Foto

Panoramatické fotografie

      Prodejna v Chebu-zrušena v březnu 2011Prodejna Sokolov

Prodejna SokolovProdejna v Chebu

Prodejna Sokolov

Facebook

Azbestu na Facebooku

Aktuální počasí

Počasí dnes:

12. 10. 2024

obl

Bude polojasno až oblačno. Denní teploty 11 až 15°C. Noční teploty 9 až 5°C.

Přehrát/ZastavitDalší

Svátek

Dnes je 12.10.2024

Svátek má Marcel

Zítra má svátek Renáta

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Obsah

 

 
 
 
            
                 UŽITEČNÉ TIPY – ZÁVĚR
 
 
 
     Milí přátelé vítám Vás u poslední závěrečné části Kurzu. Setkávali jsme se tady u jednotlivých kapitol, někdy to bylo možná pro Vás záživnější, někdy zase snad příliš technické. Ale prostě jsem chtěl postihnout většinu běžných finančních kategorií, které se vyskytují v domácím hospodaření.
 
     Celý Kurz byl myslím veden tak, aby nám kromě popisné části z toho také něco konkrétního vypadlo“. Hodně použitelných věcí už vyplývá z uvedeného obsahu Kurzu, ale přece jen jsem chtěl na doplnění uvést několik reálných návrhů na zaručenou úsporu v domácím rozpočtu. Nechci nikoho podceňovat, každý máme svůj přístup k úsporám a taky nevytahuji žádné kouzelné záležitosti“.Většinu těchto tipů vlastně známe, jen někdy chybí informace, nebo příležitost.
 
     Uvádím věci, které jsou prověřené a bezpečné a s nimiž mám osobní zkušenost, nebo moje rodina a kolegové, většinou jako uživatelé. Nic zde není z oblasti second handu“ nebo jedna paní povídala“.Na druhé straně bych nerad, aby tato část byla brána jako obchodní záležitost. Kdybych si chtěl dělat reklamu, jde to jednodušeji než psát 5 měsíců celý Kurz….Prostě Vám o těch příležitostech jen řeknu a záleží na Vás.
 
    V části o rodinném rozpočtu jsme hovořili o nutných rodinných výdajích. A toho se budou naše úspory týkat, takže jsou skoro pro každého.
 
 
 
                                POJIŠTĚNÍ AUTOMOBILŮ
 
 
     To je téma dnes velice časté, o nabídce jsme již hovořili v části Pojištění, my chlapi se o tom bavíme skoro pořád, i v hospodě…Letáky s tímto tématem mají své pevné místo v našich poštovních schránkách“.Všichni víme, že se jedná o tzv. povinné ručení, havarijní pojištění, pojištění krádeže vozu a několik druhů připojištění. Vhledem k tomu že povinné ručení je ze zákona povinné a je to pro nás téměř mandatorní výdaj, budeme se věnovat tomuto druhu.
 
     Z hlediska tohoto produktu existuje vlastně řada skupin uživatelů aut“,je tady spousta proměnných, které mají na cenu a kvalitu pojištění vliv. Ať už stáří a výkon vozu, náš věk, bydliště, obsah motoru, stav bonusů, věrnost u pojišťoven, počet aut v rodině atd.. Podle toho se můžeme rozhodnout, která pojišťovna a který program bude pro nás nejlepší. Produkty se velmi často mění a člověk nemá čas a náladu, aby pořád mezi pojišťovnami poletoval“.I když fandové se najdou…a pro lidi ve financích je to zase řemeslo. Kalkulačky na internetu nám sice dost pomohou, ale není v nich vždycky všechno…
     Uvedeme si 2 příklady, které by mohly být užitečné pro větší polovinu řidičů.
 
   
      Pojištění MOBILITY – ČSOB – jde o kompletní pojistný program pro naše vozidla, včetně volitelného havarijního pojištění, také krádež, poškození, zasklení, cestující, zavazadla, asistence atd. Je to velmi solidní a flexibilní skládačka“,kde si každý vybere. Navíc se zde od 1.1.2010 jedná o velmi výhodnou akci, patrně jako reakce ČSOB na zdražení tohoto pojištění u Generalli a ceny jsou teď opravdu vynikající. Tato akce končí k 30.4.2010, ale navýšení pak nebude velké, asi jen 4%, takže i potom půjde o výborný produkt.
 
     Samozřejmě se nám zde počítají naše bonusy a kdo neměl poslední 2 roky zaviněnou nehodu, dostává navíc slevu 30%. A tím se dostáváme na nevšední ceny. Dále je zde sleva za roční platbu, za klienta ČSOB“,případně další slevy. Původní cena se tím hodně očeše“.U plných bonusů včetně slev, je cena nejnižší na trhu – pro větší polovinu aut. Často se jedná až o poloviční ceny oproti původním produktům. U věku řidiče nad 29 let máme další markantní slevu. 
 
Výkon motoru se nebere v potaz, takže je to výhodné i pro silnější vozy. Hranici tvoří jen rok výroby od r. 2001 výš. Starší auta jsou velmi levně pojištěna. Plnění je min. 44/35 mil Kč a bez spoluúčasti. Máme možnost volby ještě ve dvou vyšších stupních plnění. Uvedeme si tabulku tohoto produktu, s cenami platnými do konce dubna. Ceny jsou s plným bonusem, slevou 30% a slevou za roční platbu. Nic víc, takže ještě máme rezervu jít níž“.
 
 
 
 
   AKČNÍ NABÍDKA POVINNÉHO RUČENÍ 2010 – ČSOB „MOBILITY“
 
OBSAH MOTORU       R.V. OD 2001       R.V. OD 2001       R.V. DO 2001       R.V. DO 2001
                                       VĚK NAD 29        VĚK DO 29          VĚK DO 29          VĚK NAD 29
Do 1000 ccm                     1593                         2246                      1810                       1289
1000 – 1350                       1709                         2411                      1942                       1381
1350 – 1850                       2444                         3461                      2783                       1970
1850 – 2500                       3711                         5270                      4231                       2982
 
 
 
   
      Vidíme, že je to téměř bez komentáře…Produkt sjednáme v síti ČSOB, u makléřských poradenských firem a snad i na internetu
 
 
 
     Pojištění SLAVIA – flotilové sazby – jde o další cenový bestseller. Slavia byla za dob Republiky slavným ústavem a po r.1990 jsme ji zase oprášili“.Je to menší ústav, ale už se s ním vážně počítá, má kvalitní produkty. Hodně lidí spojuje pojišťovny obecně s osudy velkých bank v této krizi. Pokud vím, v USA zkrachovalo v krizi přes 40 bank, ale pojišťoven bychom napočítali pár. Je to hlavně tím, že pojišťovny jsou chráněny proti rizikům i úpadku jinak, než banky.
 
   
      Každá z nich musí mít své dva mezinárodní zajišťovatele, což jsou další velké pojišťovny, které smluvně kryjí nenadálé výdaje menších pojišťoven. Další způsob jištění spočívá ve složených rezervách každé pojišťovny, v depozitech Národních bank. Depozit slouží v případě insolvence k náhradě plnění pojistných událostí.Tato oblast je u nás plně v režii ČNB.
 
     V našem případě pojišťovna SLAVIA jako poskytovatel povinného ručení naprosto vyhovuje. Navíc u ručení to není pro nás tak kritický problém. Zákon po nás chce, abychom měli platnou smlouvu a zelenou kartu jako doklad. Všechno ostatní je věcí Kanceláře pojistitelů, ČNB a maximálně Ministerstva financí.
 
     Flotilové sazby u povinného ručení made in Slavia“jsou speciálním produktem, který většina kalkulaček na internetu nemá. V čem je speciální? Tento produkt mohou sjednat jen větší makléřské a poradenské firmy. Navíc musí mít v tomto pojištění určitý obrat, kterým je tento produkt s flotilovou sazbou podmíněn.
 
    Produkt je uzavírán v režimu on-line, takže odezva je okamžitá a vyhneme se vyplňování velkých papírů“. Princip je v tom, že každý nový účastník dostane automaticky darem 50% bonus!!! Tímto způsobem se dostáváme na dané ceny. Tedy ideální věc pro lidi s malusy, pro mladé řidiče a např. ženy, které předtím neměly auto přihlášené na sebe. Tady platíme zbytečně jako mourovatí“.Lze také pojistit skla, asistenci apod. Plnění je standart – 35/35 mil Kč. Můžeme si uvést tabulku.
 
 
 
kód druhu vozidla
Popis
Zákl. sazba                              35 mil. Kč / 35 mil.
 flotilové sazby věk nad 26 LET
 flotilové sazby věk do 26 LET
 flotilové sazby vozy na IČ
Osobní vozidlo
01
do 1 350 cm3 včetně                                  
3 560
1 568
1880
1728
02
nad 1 350 cm3 do 1 850                                                       
6 452
2 840
3408
3124
03
nad 1 850 cm3 do 2,5                                                      
8 924
3 928
4712
4324
04
nad 2 500 cm3                                                            
13 840
8 500
10200
9348
 
 
 
 
Z tabulky vyplývá, že u častých obsahů do 1350, resp. 1850 ccm. jsou ceny zhruba ve stejné kvalitě jako u Mobility – ČSOB. Věk nad 26 let je zvýhodněn a hlavně…tento produkt je platný po celý rok 2010.
 
     Uvedené 2 možnosti pojištění se ale příliš nehodí k dieselovým motorům s velkým obsahem a nízkým výkonem ( např. VW 1.9 SDi,  Peugeot 1.9D atd.). Tady je výhodné použít pojišťovnu, která zohledňuje výkon motoru a zde myslím kralují Wüstenrot a AXA.
 
 
 
                                  TELEKOMUNIKACE A TARIFY
    
 
 
     A máme tady klasický druh povinných rodinných výdajů, které jsme před 20 lety téměř neznali…Je to velký a masový byznys a tomu také odpovídá příslušný zájem a nabídka na trhu. Krásné hostesky nás tahají v metru i ve městě za rukáv, vyptávají se na tarify a nabízejí lepší“.Jedna kamarádka mi vyprávěla, že v zimě při prodeji SIM karet pěkně mrznou. Můžou se jen sem tam ohřát a napít v mikrobusu…
 
     Ale o mobilních operátorech už jsme mluvili a nejde jen o mobily. Jde také o IT připojení, výhodné volání speciálními linkami, nebo internetovými aplikacemi. Ti z nás, kteří bydlí ve městech s možností IT připojení kabelem, nebo dokonce s možností výběru, mají výhodu. Tady se nabízí řada kvalitních poskytovatelů, např. UPC, 602.cz, kteří většinou zajistí i příjem DGT televize a rozhlasu. Dále je zde řada bezdrátových řešení od UFON, WI-FI, mobilních operátorů atd. Toto je využíváno hlavně pro mobilní připojení.
 
    Z cenového hlediska je dobré že je taková konkurence, protože na tom také vydělá zákazník. Zajímavé jsou zaváděcí ceny u nových produktů, nebo ceny pro nové zákazníky, ale i např. smlouvy sjednané místními dealery jednotlivých firem. Slevy platí většinou první rok, ale lze je také šikovně prodloužit“.Už jsme si to říkali- jde o naznačení odchodu, nebo přímo můžeme napsat výpověď“.Výsledkem je odezva obchodního manažera kterému vysvětlíme, že si teď zvýšenou cenu nemůžeme dovolit…
 
     Když už máme IT připojení, tak můžeme využívat např. UPC IT telefon, s výbornými sazbami za volání, nebo aplikace SKYPE, ICQ. Po síti si voláme zdarma v celém světě, ale jde volat i do mobilních a pevných sítí. Osobně používám SKYPE pro volání do pevných sítí v ČR, kde 1 min stojí cca 20 hal. Přes aplikaci si koupíme kredit ( stačí 10 EUR) a ten nám nějakou dobu snad vystačí…
 
     Tady musím říct, že si vůbec netroufám v těchto otázkách poučovat mladou technickou generaci, určitě to vědí lépe než já. Ale pro starší lidi je možná něco z toho použitelné.
 
 
 
                              MOBILNÍ FIREMNÍ TARIFY
 
 
     Tady se dostáváme k jádru věci. Naším úsporovým tématem“ jsou firemní ( manažerské) tarify pro mobilní volání.
 
     Neberme teď v potaz cenu samotných telefonů, ale cenu jejich provozu. To nás zajímá asi nejvíc. Z tohoto pohledu lze v populaci vysledovat řadu uživatelských skupin. U manažerů, obchodníků, záchranářů, podnikatelů, montážníků v terénu atd, patří mobilní komunikace nutně k výkonu jejich povolání. Ze samotného principu vyplývá, že tito lidé provolají velký měsíční objem a dělají svým operátorům poměrně slušný obrat.
 
     Operátoři se tedy snaží obchodní firmy, řetězce, vybrané společnosti, i státní organizace stimulovat k většímu objemu volání, prostřednictvím levných tarifů. Nebo naopak, tyto firmy se snaží u operátorů vyjednat co nejlepší podmínky a získat pro sebe výhodný tarif. Při obvyklé ceně 5 Kč/min, by byly jejich náklady neúměrně vysoké. Někdy se tyto tarify týkají jen služebních telefonů, ale jsou i firmy, které je poskytnou všem zaměstnancům.
 
    V praxi jsem potkal hodně lidí z řad obchodníků a živnostníků, kteří opravdu fungují na klasických tarifech a platí měsíčně 3-5000 Kč. I když si tento náklad odečtou ze základu daně, pořád se jedná o velké peníze. A což teprve nepodnikatelská sféra, každý chce ušetřit. Jsou sociální rodiny, lidé kteří mobilem hlídají“ děti a postižené osoby, ale nikdo jim nic nedá…
 
     Firemní tarif bývá produktem nějakého menšího operátora, nebo komunikační firmy která má smlouvu přímo s velkým operátorem, jehož síť k provozu tarifu používá. Můžeme si uvést příklad tarifu firmy Abiotel, která už je dnes v telekomunikacích poměrně známá. Poskytuje kvalitní služby v oblasti mobilního volání, pevných linek, internetového a mezinárodního volání a provozuje své tarify na síti O2. Pojďme se podívat na ceník.
 
 
    
    
 
      Firma Abiotel disponuje svou sítí obchodních zástupců, ale telekomunikační produkty lze sjednat i v kanceláři firmy v Ostravě. Horkou novinkou bude uvedení neomezeného tarifu“na trh, v ceně asi 2050 Kč/měs s DPH. Víme že tyto tarify stojí u velkých operátorů přes 4000 Kč/měs, takže jen tento rozdíl dělá 24.000 Kč úspory za rok….Na stránkách www.abiotel.cz najdeme všechny potřebné informace, případně další ceníky.  
 
      Je třeba říct, že i v běžné obchodní síti našich operátorů lze dosáhnout určitých slev, hlavně u stálých zákazníků s vyšším účtem“.Také prodavači a obchodníci disponují značnými cenovými možnostmi. Ale na potkání“ se žádné dary nekonají…
 
     Jsou také společnosti, s.r.o., družstva, sdružení, kde takový tarif hraje roli benefitu, který je určen po dohodě s operátorem pro členy těchto společností. Přitom členem se může stát kdokoli a kromě smluvního používání tarifu který dostanou, nevyplývají ze členství žádné jiné povinnosti. Zájemci se stávají členy jen proto, aby dostali tarif. Smlouva je standardní a garantem a poskytovatelem tarifu a sítě je velký operátor ( O2, T-Mobile, Vodafone) 
 
     Je to možnost pro každého a otvírají se zde dveře velkým úsporám a efektivitě. V 4 členné rodině kde má mobil každý, může být úspora více než 10 tis.Kč za rok. A to už je o čem uvažovat. Je spousta malých firmiček, živnostníků, skupin, klubů a rodin kde by přivítali uvedené řešení, navíc pokud má tarif volání pro všechny členy navzájem zdarma!!  
 
     Pro velkého operátora je taková společnost vítaným spolupracovníkem, ale nesmí tady nastat konkurenční konflikt…To znamená, že distribuční společnost nemůže tento produkt nabízet masově. Kdo přijde ten ho dostane“,ale nelze použít hromadnou reklamu. Někdy je takový produkt nabídnut operátorem neziskovým organizacím, charitám a podobně, aby jeho prodejem mohly financovat humanitární činnost. Takže tady vlastně každý člen a uživatel tarifu přispívá v měsíční platbě malý obnos např. pro dětský domov. Znovu zde však platí uměřenost v distribuci takového produktu.
 
     Co se týče vlastností firemních tarifů, tak minuty se nepřevádí, takže je dobré tarif vyvolat. Platby jsou měsíčně vždy za minulý měsíc, stejně jako u operátora, s nímž vlastně celý tarif úzce souvisí. Cena 1min je u dobrého tarifu hodně pod 2 Kč. Myslím že tato věc je mimořádně využitelná, vzhledem k vysokým cenám běžného volání a v době, kdy se nedostává prostředků. Veřejnost o tom mnoho neví a na náměstích se zatím tyto tarify nabízet nebudou“.
 
     Co se týče přenosu stávajícího čísla, tak u uživatelů bez závazků ( Vodafone) a u kreditů k dobíjení je přechod možný ihned, u paušálů ( O2 a T-Mobile) je třeba počkat až smlouva skončí, případně přejít na kredit“a pak na nový tarif. Přenos čísla a odhlášení většinou zajistí nový poskytovatel tarifu.
 
   Uvedeme si ještě jeden tarif telekomunikační společnosti z ostravska, která existuje na trhu delší dobu a funguje na síti a přímo ve spolupráci s T-Mobile. Tarif je cenově vynikající a v jeho rámci je volání mezi všemi uživateli zdarma!! Tohoto tarifu využívá hodně mých známých a nově taky moje rodina, k plné spokojenosti. Můžeme si uvést ceník.
 
 
 
 
 
 TARIF        MĚSÍČNÍ         VOLNÉ MIN.       SMS ZDARMA                          SAZBY Kč   
                     PAUŠÁL Kč                                                                          T-MOBILE      OSTATNÍ SÍTĚ ČR
 
    T 30                 133                     30+30                           0                              2.24                         3.98
 
    T 80                 315                     80+80                       100                              1.96                         2.88
 
    T 160               455                    160+160                    100                              1.96                         2.56
 
    T 300               693                    300+300                    100                              1.96                         1.96
 
    T 600             1432                    600+600                    100                              1.92                         1.92
 
    T 1500           3000                  1500+1500                  100                              1.60                         1.60 
 
  
     Vidíme že jde o velmi solidní záležitost. Ve vyšších stupních je tarif až 3x levnější než standardní volání. Volné minuty jsou vždy polovina do T-Mobile a polovina do ostatníchsítí. Když tedy vezmeme celkový objem minut a podělíme příslušným paušálem, tak dostáváme v podstatě manažerskou cenu“. Vyjma prvního stupně, máme ještě 100 SMS zdarma, jinak stojí klasicky 1 Kč“ a při překročení volání platí ceny vpravo. Všechny ceny jsou bez DPH, platné od 1.1.2010 . Smlouva je 2 letá, přenos čísla, roaming a ostatní servis T-Mobile je samozřejmostí.Součástí tarifu je i 4G internet za 693 Kč měsíčně. Jinak u této možnosti platí výše uvedené distribuční omezení, takže zde více uvést nemohu.
     Ale hlavně, všichni držitelé tohoto tarifu si vzájemně volají   neomezeně – zdarma.                                                           
Takže nepotřebujeme žádné balíčky navíc a pro rodinu je to ideální řešení.
                                     
                                      
                                         
                                           SLEVY ENERGIÍ
 
 
 
     A máme tady další téma, které se týká naprosto všech. Společně s výdaji na bydlení tvoří energie nejčastější nutný výdaj pro každou rodinu i jednotlivce. Pokud nežijeme v jeskyni“ tak se prostě bez toho neobejdeme. Máme samozřejmě na mysli elektřinu, plyn a pitnou vodu.
 
     Poslední dobou jsme si možná všimli, že existuje možnost vybrat si svého dodavatele elektřiny a plynu. Možná že přímo u nás zazvonil obchodní zástupce nových dodavatelů, nebo máme tuto informaci z médií. Pro ně je toto téma štěstím“, protože odezva populace je živí…Fakta už je moc nezajímají. Takže ve zprávách bývaly šoty o podvodech, o lákání starých lidí atd. Myslím že stejné to bylo i před slevňováním energií, když někdo chce okrást babičku, tak nemusí zrovna obchodovat s energií…Vzniklo tak spoustu fám, jako u každé nové věci.
 
     Situace se změnila, když tuto možnost začaly využívat i velké firmy, městské magistráty a bytová družstva. Najednou už i média otočila svou politiku a začíná se mluvit o nové solidní konkurenci na energetickém trhu a to je dobře. Pojďme se tedy na celou věc blíže podívat.
 
     V roce 2000 byl přijat Energetický zákon ( č.458/2000 Sb), na jehož základě započala postupná deregulace energetického trhu v ČR. Tento proces byl dovršen v r. 2006, kdy i ta poslední zahradní chatka“může mít jakéhokoliv dodavatele energií. Uvedený zákon podstatně změnil organizaci tohoto strategického trhu. Ponechal 3 hlavní dodavatele a výrobce ( ČEZ, EON, Pražská energetika – PRE), kteří se ale museli rozdělit na 2 části – prodej a distribuci. Např. ČEZ prodej a ČEZ distribuce. Část Prodej“nám prodává silovou energii, médium – MWh a část Distribuce“ nám tuto energii přepravuje, zajišťuje servis zařízení atd.
 
     Celé distribuční zařízení el.energie v ČR ( rozvodny, sloupy, dráty..) patří těmto třem firmám a to je nadále jejich primát. V tomto směru mají území ČR rozparcelované“.Hovoříme o distribučním území ČEZ, EON a PRE.  Kdežto části Prodej“ dostaly novou konkurenci v podobě nových dodavatelů energií. Tyto soukromé subjekty se mohou tedy po obdržení licence účastnit energetických obchodů v ČR. Licenci uděluje Energetický regulační úřad ( ERU), který ze zákona dozoruje a řídí celý trh. Tedy nový dodavatel nám může prodat levnější energii, kterou nám po své síti dopraví jeden ze tří distributorů, podle toho, na kterém území se nachází odběrné místo ( ČEZ, EON, PRE).
 

Platby za elektřinu

 
     Z toho všeho logicky vyplývá způsob naší platby za elektřinu. Celý účet je rozdělen na platby za distribuci a silovou energii- MWh. Distribuční platby ( regulované), jsou dané vyhláškou ERU a platí pro celý stát, tady nelze žádnou slevu uplatnit. Jsou to platby za přenos energie, servis, paušály, dotace za solární energii atd. Ale platby za silovou elektřinu ovlivnit můžeme, právě výběrem jiného, levnějšího dodavatele, kterého vsuneme“místo dosavadního. Například doposud jsme měli prodej i distribuci u ČEZ, nyní je distribuce ČEZ a prodej např. ARMEX ENERGY. Viz nákres.
 
 
 
 
   
    
      Jak to tedy prakticky udělat? No alternativní dodavatelé mají většinou své obchodní zástupce a někdy smlouvu sjednáme i v sídle firmy. Můžeme také využít služeb speciálních poradenských a obchodních firem, které zastupují energetické dodavatele. Podobně jako ve financích, tak i zde je taková firma schopna namodelovat na kalkulátoru nejlepší nabídku pro danou domácnost, nebo instituci. Navíc má poradenská firma vzhledem k obratům úplně jiné ceny, než sám dodavatel v kanceláři“.
 
          Takže ceny, které najdeme na www.eru.cz , jsou oficiální ceny dodavatelů, které jsou taky součástí různých internetových kalkulaček. Firmy energetického poradenství mají ceny nižší!  Jedná se tedy o efektivní způsob výběru dodavatele energií. Poradenských firem je v ČR povícero, ale jedna ze solidních možností je OPTIMAL ENERGY a.s. s celorepublikovou působností a obchodní a servisní sítí. S touto firmou mám osobní zkušenost, znám i manažery a svůj byt jsem si zde také nechal převést ke konkurenci. Adresa je www.optimal-energy.cz  
 
                                    
     Obchodní partneři ( dodavatelé) firmy Optimal Energy jsou kromě čtyřech uvedených, také ještě RSP Energy a.s. patřící švýcarskému koncernu, Nano Energies, United Energy Trading a.s.,Východočeská energie, RWE a další. Velká část těchto partnerů jsou také dodavateli zemního plynu. Tento trh je u nás ještě mladší než elektrický“ a přitom velmi lukrativní. Sleva vychází průměrně 7-8% z celkového ročního účtu za plyn. Samozřejmě nejlepší informace dostaneme na web stránkách jednotlivých společností, u firmy Optimal Energy,  případně na www.eru.cz .
 
     Často jsou slyšet dotazy ohledně cenových a existenčních záruk nových dodavatelů. Jak už jsme řekli, ceny se stanoví na rok. Nikdo dnes neví, jaké budou za 3 roky. Ceny nových dodavatelů meziročně kolísají a kopírují vývoj trhu, jako všechny jiné ceny. Ale musí být vždy nižší, než u dominantní trojky“.Zatím se snaží být asi o 5-8% levnější.
 
     S nebezpečím odpojení“při krachu dodavatele je to takhle..Energetický zákon obsahuje důležitý §12a, kde se hovoří o dodavateli poslední instance“.Při neschopnosti jakéhokoliv dodavatele plnit závazky, přebírá dodávky s okamžitou platností místně příslušný dominantní dodavatel. Pokud nejde o neoprávněný odběr nebo neplacení faktur, nemůže být v ČR nikdo odpojen od sítě. Dohližitelem je ERU a Operátor trhu.
 
     Zcela zvláštní kapitolou je konkurenční tvorba energetických cen u větších odběratelů, připojených na vysoké napětí. Zde už se vyjednává individuálně a u lukrativních zákazníků jsou alternativní dodavatelé schopní téměř vždy nabídnout nižší cenu, než velká trojka“.Ale to už je záležitost podnikových energetiků a managementů.
U plynu platí stejný princip, sleva je opět z neregulované části platby a převod je také jen účetní, neprovádí se žádné technické změny.
 
   
      Energetický trh je náročný fenomén, jak technicky, tak i finančně. Firma která na to nemá, nemůže na trhu účinkovat. U ERU se skládá depozit ve výši nakoupené energie ( podobně jako pojišťovny u ČNB). A to si může dovolit jen silná společnost. Nicméně my jako spotřebitelé, můžeme pro sebe udělat aspoň to, co jsme si popsali. Když spočítáme úsporu na plynu a elektřině u většího rodinného domu, mohou to být zajímavé peníze.
 
 
 
 
 
                  MOŽNOST PASIVNÍHO PŘÍJMU - RENTY
                               
                                           PRO KAŽDÉHO
 
 
 
     Zatím jsme hovořili o slevách a úsporách, tedy snižování naší výdajové stránky. Ale jak jsme se už bavili v kapitole o rozpočtu, tak příjmy a výdaje tvoří vlastně vahadlo. A toto vahadlo můžeme narovnat“ nejenom odlehčením na výdajové straně, ale taky přitlačením“na straně příjmové. To je asi ten příjemnější způsob, tedy zvýšení příjmů.
 
     S pracovními místy a výdělky to dnes není slavné a nějakou dobu ještě nebude. Nabídku pracovních míst provozuje na internetu řada agentur. Ale pokud nemáme kvalifikaci a jazykové vybavení, těžko se na dobré místo dostaneme. Větší polovinu nabídky tvoří místa dealerů a různých obchodníků v přímém prodeji, ale na dnešním přehuštěném trhu to není žádný med…
 
     Také platební schopnost a morálka firem, pro které tito dealeři pracují, bývá často mizerná. Prostě hřeší na to že člověk který odvedl práci, nemá šanci svou odměnu vytlouct. Renomovaných firem jako Herbaliffe, LR Cosmetics atd. se to netýká, ale málokdo chce tuto práci dělat.
   
      A do třetice jsou tady internetové nabídky na práci z domova. Trochu jsem kolem této věci chodil“,ale je to katastrofa. Když lepíte hračky, nikdo Vám nezaplatí. Když prodáváte domény nebo reklamy, je to pár korun. IT obchůdky, Aukro atd. chtějí pevné nervy a často spláčete nad výdělkem. Tady jsou reklamy o vysokých příjmech hodně nadnesené, nebo lživé. Není to nic pro klidný život…
 
     Nějakou dobu jsem se o tyto příležitosti zajímal, né že bych bez toho nevyžil, ale malý přivýdělek potěší asi každého. Je to téma pro většinu populace. Pro výše uvedené důvody jsem vyloučil všechny nejisté možnosti“, které jsou výhodné jen pro lidi na vrcholku pyramidy…Chce to něco trvalého, perspektivního, bez závislosti na jiných lidech, něco co probíhá automaticky a delší dobu a bez nároků na vlastní investice, tedy bez přímého rizika.
 
     Přesně tyto příležitosti se objevily spontánně samy, na začátku nového tisíciletí. Hovoří se o nich jako o marketingu 3. věku. Jde o refundaci uskutečněných výdajů každého člověka. Tzn. máme podíl a finanční prospěch z každého nákupu, výdaje a dokonce i povinné platby! Důvod existence těchto systémů je vlastně věčný“, uspokojování potřeb je v našem životě nutné!
    
     Globální systém světové nadspotřeby si totiž uvědomil, že stávajícími obchodními metodami už mezi lidi více zboží nedostane. Státy jsou zadlužené a moc už toho neunesou, mluvili jsme o tom v 1. části. Ale světová mašina“chce dále vyrábět a prodávat…A tak se přišlo na to, že se vyplatí odebrat část zisku obchodníkům a dát ho spotřebitelům jako odměnu za nákup. Nejde už o slevy v našem slova smyslu, ale o vytvoření osobního konta, kde přicházejí prostředky- refundace za naše nákupy. Tyto peníze nejsou vázány na jiný účel, další nákup apod. Určitě cítíme jak silný je to motiv. Koupíme si prostě co chceme a část se nám vrátí v hotových penězích.
 
     To že jsme osobně zainteresováni na svém obratu, nutně vytváří tlak na nákupy. Kdybych toto propagoval, budu v rozporu s celou filosofií našeho Kurzu. Ale existují postupy, jak celého systému dobře využít a přitom neutratit nic navíc. Když nám dávají peníze za to, co stejně musíme koupit, proč toho nevyužít?
 
     Systém využívá k úhradě nákupů všech moderních způsobů platby. Kartové platby v terminálech obchodů, platby přes internet i hotovostní výběry z bankomatů, pro platby v hotovosti. Těmito způsoby pokryjeme téměř všechny naše výdaje.
 
 Při platbě kartou, musí obchodník odvést několik % z obratu jejímu vydavateli. Tady odvede těchto % o trochu míň a taky něco přidá ze svého zisku. Tyto peníze pak dostává zákazník zpátky.
   
      Všimli jsme si, že velké řetězce už také začaly s vydáváním věrnostních karet, z kterých při platbě dostáváme nějaké procento zpátky. Ale je to řešení jen pro smluvní obchody, dále s časovým a územním omezením., nebo pro vybrané zboží. Takové karty si vydá každé bistro“, slouží pro věrnostní nákupy, nejsou to klasické platební karty.
 
     Na druhé straně již řadu let existují společnosti, které tento systém prakticky provozují a mají výborné výsledky a solidní historii. Tyto fungující obchodní modely jsou navrženy tak, aby vše běželo automaticky, včetně vydání karty, technické podpory, či založení účtu v bance. A to prosím v celosvětovém měřítku. Platební karty jsou mezinárodní, např. MAESTRO. Už to není záležitost Billy nebo Intersparu…
 
     Řekneme si o systému slovenské firmy NFD ( Naše finančné družstvo), která je na trhu 10 let, má mezinárodní rozsah a prestiž. Je to realitní a obchodní firma, která nám zprostředkuje tvorbu a využití refundací za naše nákupy. Funguje to jednoduše tak, že za naše refundace NFD nakoupí reality a z jejich zisku při prodeji a pronájmu, jsme vypláceni. Takže naše příjmy přicházejí zhodnocené! Není to jen pasivní procento od obchodníka. A záleží jen na nás, jak dlouho tyto prostředky ( náš podíl) ponecháme v realitách, nebo je vybereme, nebo si necháme vyplácet rentu.
 
     Tento systém je vynikající a Slováci tady udělali super práci. Mají dnes už několik desítek tisíc uživatelů systému, výbornou komunikaci a informovanost, také ve všech světových jazycích. Systém je nadnárodní. Obchodní firmy v okolních zemích usilují o to, aby mohly pod NFD přejít a získat jejich refundační karty a výhody. Nějaký čas jsme s kolegy tuto firmu sledovali, pak jsme tam vstoupili a nelitujeme. Moje kolegyně toto využívá již 4 roky a vše je v naprostém pořádku. Má Večerku a všechny nákupy zboží realizuje přes refundace, takže obrat je víc jak 100 tis Kč/měs. Na účtě už má hezkou sumu.
 
   
 
      NFD není banka, takže vydáním platební karty a vedením účtu je pověřena zahraniční banka. Posíláme tam ze svého účtu v ČR určitou hotovost, ze které provádíme nákupy kartou, nebo výběry v bankomatech. Karta je platná ve 30 milionech obchodech, v 7 milionech bankomatů, ve 210 zemích světa. To už je slušný rozsah…Refundace neleží na žádném účtu, ale pracují“ v nemovitostech. Z internetové aplikace NFD si řídíme jejich výplatu, která už je čistá, zdanění probíhá na Slovensku.
 
     Internetové platby provádíme kartou typu MASTERCARD, nebo prostřednictvím systému CREDITPAY. Je to zabezpečený platební systém, stejně jako PAY PAL, navíc kombinovaný s IT peněženkou. Lze tady nastavit i trvalé příkazy pro platbu nájmu, telefonu, energií, pojištění a dokonce i dluhů – hypoték, leasingu. Všechny tyto platby lze takto protlačit“přes systém refundací a mít z toho prospěch. A to ještě nemluvíme o vlastní spotřebě, jídlo, oblečení, benzín, život rodiny, atd. Dohromady může jít v rodině klidně o 20 tis Kč měsíčně.
 
     Uvedeme si tabulku s průběhem refundací. Jejich výše roste v prvních asi třech letech pomaleji, ale pak následuje rychlý růst s logaritmickým průběhem. Vše vychází tak, že za 10-11 let dostáváme měsíční rentu ve výši, v jaké byla průměrně po celou dobu naše měsíční útrata. Ale refundaci si můžeme kdykoli vybrat, likvidita je 100%. V tabulce vlevo jsou měsíce, pak je průměrná měsíční útrata, v zeleném sloupci je aktuální hodnota naší refundace a úpně vpravo je výše možné renty.
 
     Tento ceník“ byl již několikrát upravován směrem nahoru“, podle toho jak přibývá členů NFD. Z toho vidíme, že se jedná o mimořádnou šanci a asi nejjistější výdělek, který se ovšem může stát výdělkem hlavním! Členství v NFD není žádný novodobý komunismus, člověk má úplnou svobodu a nezavislost. Žádné schůze, omezení, povinné obraty, hlášení a podobně. Děláme vlastně jen to, co doposud. Nepotřebujeme IČO, investice, čas, nemáme starosti ani žádné riziko. Kromě poplatku za kartu a účet v bance, vůbec nic jiného neplatíme.
 
     Ve smluvní bance je jen naše manipulační hotovost, takže riziko je mizivé a refundaci z nemovitostí NFD můžeme postupně vybírat a přemisťovat třeba na spořící účet. Ve srovnání s tímto, jsou všechny finanční a spořící systémy o ničem. Do nich totiž musíme dávat své peníze, jinak to nejde. Při bližším pohledu na tabulku nás napadne, že je to mimořádně využitelné pro úspory na stáří, pokud máme aspoň 10 roků času. Kartami už stejně často platíme, jde jen o zvyk a občasnou kontrolu účtu a stavu refundací.
 
     Popsali jsme zatím možnost použití systému NFD pro pasivní účastníky, tzn. tvorbu refundací. Aktivní lidi a obchodníky to moc nenadchne, solidní peníze jsou až za pár let…
Tady se nabízí možnost navíc, mít příjem z obratu členů, které člověk přihlásí. Takže jsou zde 3 druhy příjmů:    z refundací
                             za další přivedené členy
                             za obrat těchto nových členů
 
     Kdo si chce vzít systém jako byznys, tak může. Funguje to na bázi vlastní iniciativy a velice volně, bez povinných úrovní, tlaku manažerů a všech těchto nesmyslů…Je to čistě osobní záležitost. Pro tyto lidi pořádá NFD školení, kurzy atd. Na www.nfd.sk najdeme o firmě a systému snad všechno. Stanovy, překlady smluv, výsledky hospodaření, metodiku, nabídky levných zájezdů a nákupů pro členy NFD atd.
 
Do refundační tabulky započítat:
domácnost
Měsíc
Předpokládaný měsíční obrat
 
Vaše návratnost
Celkový
Možnost
Zadejte výběr
Procentuální návratnost
Pravidelný možný výběr
obrat
výběru
1
20 000
20 000
10
0
0,05%
 
2
20 000
40 000
30
0
0,10%
10
3
20 000
60 000
60
0
0,15%
20
4
20 000
80 000
101
0
0,21%
30
5
20 000
100 000
154
0
0,26%
41
6
20 000
120 000
218
0
0,32%
53
7
20 000
140 000
294
0
0,38%
64
8
20 000
160 000
383
0
0,44%
76
9
20 000
180 000
485
0
0,51%
89
10
20 000
200 000
600
0
0,57%
102
11
20 000
220 000
729
0
0,64%
115
12
20 000
240 000
872
0
0,72%
129
13
20 000
260 000
1 030 
0
0,79%
143
14
20 000
280 000
1 203 
0
0,87%
158
15
20 000
300 000
1 392 
0
0,95%
173
16
20 000
320 000
1 597 
0
1,03%
189
17
20 000
340 000
1 820 
0
1,11%
206
18
20 000
360 000
2 060 
0
1,20%
223
19
20 000
380 000
2 318 
0
1,29%
240
20
20 000
400 000
2 595 
0
1,39%
258
21
20 000
420 000
2 892 
0
1,48%
277
22
20 000
440 000
3 209 
0
1,58%
297
23
20 000
460 000
3 547 
0
1,69%
317
24
20 000
480 000
3 906 
0
1,80%
338
25
20 000
500 000
4 288 
0
1,91%
359
26
20 000
520 000
4 693 
0
2,02%
382
27
20 000
540 000
5 121 
0
2,14%
405
28
20 000
560 000
5 575 
0
2,27%
429
29
20 000
580 000
6 054 
0
2,40%
454
30
20 000
600 000
6 560 
0
2,53%
479
31
20 000
620 000
7 094 
0
2,67%
506
32
20 000
640 000
7 656 
0
2,81%
533
33
20 000
660 000
8 247 
0
2,96%
562
34
20 000
680 000
8 869 
0
3,11%
591
35
20 000
700 000
9 522 
0
3,27%
622
36
20 000
720 000
10 208 
0
3,43%
653
37
20 000
740 000
10 928 
0
3,60%
686
38
20 000
760 000
11 683 
0
3,77%
720
39
20 000
780 000
12 474 
0
3,96%
755
40
20 000
800 000
13 303 
0
4,14%
791
41
20 000
820 000
14 170 
0
4,34%
829
42
20 000
840 000
15 078 
0
4,54%
867
43
20 000
860 000
16 027 
0
4,75%
908
44
20 000
880 000
17 019 
0
4,96%
949
45
20 000
900 000
18 056 
0
5,18%
992
46
20 000
920 000
19 138 
0
5,41%
1037
47
20 000
940 000
20 269 
0
5,65%
1083
48
20 000
960 000
21 449 
0
5,90%
1130
49
20 000
980 000
22 679 
0
6,15%
1180
50
20 000
1 000 000
23 963 
0
6,42%
1231
51
20 000
1 020 000
25 302 
0
6,69%
1284
52
20 000
1 040 000
26 697 
0
6,98%
1339
53
20 000
1 060 000
28 151 
0
7,27%
1395
54
20 000
1 080 000
29 665 
0
7,57%
1454
55
20 000
1 100 000
31 242 
0
7,89%
1514
56
20 000
1 120 000
32 885 
0
8,21%
1577
57
20 000
1 140 000
34 594 
0
8,55%
1642
58
20 000
1 160 000
36 373 
0
8,90%
1710
59
20 000
1 180 000
38 225 
0
9,26%
1779
60
20 000
1 200 000
40 151 
0
9,63%
1851
61
20 000
1 220 000
42 154 
0
10,02%
1926
62
20 000
1 240 000
44 237 
0
10,41%
2003
63
20 000
1 260 000
46 402 
0
10,83%
2083
64
20 000
1 280 000
48 654 
0
11,26%
2166
65
20 000
1 300 000
50 993 
0
11,70%
2251
66
20 000
1 320 000
53 425 
0
12,16%
2340
67
20 000
1 340 000
55 952 
0
12,63%
2432
68
20 000
1 360 000
58 576 
0
13,12%
2526
69
20 000
1 380 000
61 303 
0
13,63%
2625
70
20 000
1 400 000
64 134 
0
14,16%
2726
71
20 000
1 420 000
67 075 
0
14,70%
2832
72
20 000
1 440 000
70 128 
0
15,27%
2940
73
20 000
1 460 000
73 298 
0
15,85%
3053
74
20 000
1 480 000
76 588 
0
16,45%
3170
75
20 000
1 500 000
80 004 
0
17,08%
3291
76
20 000
1 520 000
83 549 
0
17,72%
3416
77
20 000
1 540 000
87 228 
0
18,39%
3545
78
20 000
1 560 000
91 045 
0
19,09%
3679
79
20 000
1 580 000
95 006 
0
19,80%
3817
80
20 000
1 600 000
99 115 
0
20,55%
3961
81
20 000
1 620 000
103 378 
0
21,31%
4109
82
20 000
1 640 000
107 800 
0
22,11%
4263
83
20 000
1 660 000
112 386 
0
22,93%
4422
84
20 000
1 680 000
117 143 
0
23,78%
4586
85
20 000
1 700 000
122 076 
0
24,67%
4757
86
20 000
1 720 000
127 191 
0
25,58%
4933
87
20 000
1 740 000
132 496 
0
26,52%
5115
88
20 000
1 760 000
137 995 
0
27,50%
5304
89
20 000
1 780 000
143 697 
0
28,51%
5500
90
20 000
1 800 000
149 609 
0
29,56%
5702
91
20 000
1 820 000
155 737 
0
30,64%
5911
92
20 000
1 840 000
162 089 
0
31,76%
6128
93
20 000
1 860 000
168 674 
0
32,92%
6352
94
20 000
1 880 000
175 499 
0
34,12%
6585
95
20 000
1 900 000
182 572 
0
35,37%
6825
96
20 000
1 920 000
189 903 
0
36,65%
7073
97
20 000
1 940 000
197 500 
0
37,99%
7331
98
20 000
1 960 000
205 373 
0
39,36%
7597
99
20 000
1 980 000
213 531 
0
40,79%
7873
100
20 000
2 000 000
221 985 
0
42,27%
8158
101
20 000
2 020 000
230 744 
0
43,80%
8454
102
20 000
2 040 000
239 820 
0
45,38%
8759
103
20 000
2 060 000
249 223 
0
47,02%
9076
104
20 000
2 080 000
258 965 
0
48,71%
9403
105
20 000
2 100 000
269 058 
0
50,46%
9742
106
20 000
2 120 000
279 513 
0
52,28%
10093
107
20 000
2 140 000
290 345 
0
54,16%
10456
108
20 000
2 160 000
301 565 
0
56,10%
10832
109
20 000
2 180 000
313 188 
0
58,11%
11220
110
20 000
2 200 000
325 228 
0
60,20%
11623
111
20 000
2 220 000
337 699 
0
62,35%
12040
112
20 000
2 240 000
350 616 
0
64,59%
12471
113
20 000
2 260 000
363 995 
0
66,89%
12917
114
20 000
2 280 000
377 852 
0
69,29%
13379
115
20 000
2 300 000
392 204 
0
71,76%
13857
116
20 000
2 320 000
407 068 
0
74,32%
14352
117
20 000
2 340 000
422 462 
0
76,97%
14864
118
20 000
2 360 000
438 404 
0
79,71%
15394
119
20 000
2 380 000
454 915 
0
82,55%
15943
120
20 000
2 400 000
472 013 
0
85,49%
16510
 
 
 
 
     Teď si ještě můžeme říct, jak celý systém výkonově maximalizovat. Jde o to, abychom měli co největší měsíční obrat, ale přitom nedělali žádné nákupy navíc. Možností je několik. Předně můžeme poslat do zahraniční banky větší obnos a pak ho hned vybrat doma v bankomatu. Nemusíme nikomu předkládat účty“,jde jen o obrat, tzn odchozí platby z účtu.
     Přes internet je možno také zakoupit stravenky Sodexo, nebo nákupní poukázky. Jsou i další způsoby a český člověk je hlava vynalézavá…Jsou také větší rodiny, kde spolu žije více generací a jezdí se na velké nákupy. Taktéž u živnostníků, majitelů obchodů jezdících do Makra, u nákupů spotřebního materiálu pro firmy, všude je možno použít kartu NFD. Takto je možno tvořit 6ti místné měsíční obraty. A tabulka nám pak řekne, jak to vypadá za pár let…
 
     Máme první historickou možnost nevydělávat nakupováním jen druhým, ale taky sobě. Je jedno co, kdy a kde koupíme, ze všeho na celém světě máme stále se zvyšující příjem. Toto bude fungovat bez ohledu na ekonomickou fázi, naše dluhy, daně, politiky i počasí“. Ani na NFD to nestojí, tento trend je celosvětový a dlouhodobý. Je to jedna z mála věcí, kde je nám světová globalizace užitečná. A pro každého člověka. Navíc u NFD se dosažené refundace dědí, takže je to vlastně podíl ve firmě, který je ovšem velmi likvidní. Kdykoliv je možno požádat o vyplacení.
 
     Těchto společností bude vznikat hodně, ale NFD je v současnosti asi nejlepší řešení v dosahu. Jazyková bariéra zde není a je to za rohem“.Za uvedených podmínek jde o nejvýhodnější finanční systém pro každého. Každý si zde najde svůj styl a využití. Je škoda něco nevzít, když je to zadarmo a my otáčíme každou korunu…
__________________________________________________________________________
   
          A to je milí přátelé pro Vás ode mě příjemná tečka za naším Kurzem rodinných financí. Jsem rád že se mi snad podařilo dát dohromady solidní materiál a předložit ho srozumitelnou formou. Uvedená technická data se budou rychle měnit, ale jde tady o principy a postoje v oblasti našich financí. A to jsou mnohem stálejší a hodnotnější věci. Abychom byli sami sebou.
 
     Pokud Vám Kurz v tomto směru alespoň trochu pomůže, tak splnil svůj účel. Jestli se Vám naše malá exkurze líbila, pošlete Kurz prosím i dalším lidem, aby i tam mohl být užitečný. Později bude Kurz ke stažení na stránkách www.praktickarodina.cz , které se připravují, zatím tam bude odkaz na jeho zaslání zdarma.
 
     Přeji Vám všechno nejlepší v životě, mnoho zdraví, štěstí a lásky, hlavně v rodinách. Vztahy mezi lidmi jsou hodně zlé a jestli si nevytvoříme krásné vztahy a zázemí v rodině, tak veškeré úspěchy a finance jsou nám k ničemu. Rozvedení a zlomení lidé vědí, o čem mluvím.
Svět nás přesvědčuje, že ke štěstí potřebujeme mnoho věcí, ale je to fráze a dojem.
Své bohatství máme sami ve svých rukou a ve svých nejbližších.
 
    
 
      
                                                                                                              Jan Šulák
Petr Hahn

Ahoj-vítej na mých webových stránkách.

Krátce se představím a víc si o mně přečteš na webu v životopisu.

Jmenuju se Petr (to je údajně skála) Hahn (to je určitě německy kohout), ale vlastně všichni, kdo mne znají mi říkají – Azbest. To je přezdívka, kterou jsem dostal někdy kolem r. 1985 na vandru.

Z rubrik na webu vyplývá, že mne baví muzika, příroda, cestování, rybařina (hlavně momentálně feederové závody od r.2004), vodáctví, poezie, psaní, a některé další věci, na které se možná časem i zde dostane.

Mám osobní problém při kontaktu s blbostí, hajzlovstvím, levičáctvím (i když s politikou tak nějak komplet), nespolehlivostí, lhaním, ……bohužel se s tím vším dnes a denně setkávám a občas mi nedá to nekomentovat, nebo si z toho aspoň dělat srandu.

Některé texty, které uznám za zajímavé, vtipné, nebo jinak přínosné otiskuju i od jiných autorů-někdy i z anonymních přeposílek.

Jsem tvor společenský, ale nějak nemám kliku, takže žiju sám.

Stránky už běžely víc než rok na jiném redakčním systému, ale tyhle mi vyhovují více a taky se mi víc líbí.

Přeju příjemný pobyt, a pokud Tě něco zaujme, máš možnost se zeptat, nebo komentovat v pokecu.

Takže……VEJDI