ČÁST. 2
SOCIÁLNÍ OTÁZKY,
PLATEBNÍ STYK
Moc Vás zdravím milí přátelé a upřímně Vás zvu na další část našeho Kurzu, tentokrát ryze praktickou…
NEZAMĚSTNANOST – CO S TÍM…
Asi málokdo se na tuto situaci těší, ztráta zaměstnání je velká komplikace v životě. V prvním momentu kdy přijde člověk o práci, by se měl zaregistrovat na příslušném Úřadu práce, kde se mu dostanou informace jak postupovat dál a jaké jsou možnosti. Je důležité aby registrace proběhla do 3 pracovních dnů od ztráty zaměstnání, nebo ukončení živnosti. Musíme pak doložit postupně doklady o výdělku, soc. pojištění, evidenční list atd, které nám vystaví účtárna bývalého zaměstnavatele. Úřad práce (ÚP) nás zařadí do systému a jestli splňujeme dané podmínky, vzniká nám nárok na podporu. Tzn. jestliže jsme odpracovali alespoň 6 měsíců v posledním roce, případně máme odhlášenou živnost, dostaneme podporu.
Její výše je první 2 měsice 65% průměrného měs. výdělku, další 2 měsíce 50% a poslední měsíc je to 45%, tzn. celkově max.5 měsíců můžeme pobírat podporu. Žadatelé nad 50 let mají podporu 8 měsíců a nad 55 let dokonce 11 měsíců. Dále za nás stát platí po dobu nezaměstnanosti sociální pojištění.
Tyto údaje se ale často mění, je dobré se informovat na aktuální stav. Vyplacení odstupného v zaměstnání není překážka pro vznik nároku na podporu. Na ÚP nám vystaví Kartu žadatele, vyplní s námi dotazníky a dohodnou návštěvy. Od této chvíle nám ÚP začne hledat práci. Vyplatí se být v celé věci aktivní, hledat taky sám, případně se přihlásit do rekvalifikačních kurzů a zvýšit tak šanci získat nové zaměstnání.
Po celou dobu registrace se musí udržovat určitý režim, jehož porušení může znamenat nástup sankcí. Když si najdeme práci sami, nebo při jiných změnách, musíme tyto události hlásit na ÚP do 8 dnů. V době evidence na ÚP můžeme dokonce pracovat – např. brigády a vydělat si do výše 50% minimální mzdy. Což je dnes asi 4000 Kč, a to bez krácení podpory. Ale ÚP o tom musí vědět, jinak je to neoprávněné pobírání státních dávek a může to skončit až u soudu.Viděl jsem takový případ…Navíc je to důvod k vyřazení z evidence ÚP.
Trošku problém je u absolventů, kteří nemají nic odpracováno. Tam by se měla podpora vypočítat z živ.minima, jinak stačí když student někde pracuje aspoň 6 měsíců jako brigádník. Pak je výpočet podpory z příjmu. Jsou i jiné komplikované případy, např. žena po mateřské dovolené, rekonvalescent po nemoci atp. Vždycky je důležité navštívit ÚP a snažit se zjistit vše, co může člověku pomoci, případně řešit problém s pomocí sociálních dávek.
Někdy je situace v podniku ještě před propouštěním natolik tíživá, že se člověk těžko rozhoduje, jestli dá výpověď sám, nebo počká na vyhazov“ a případné odstupné. Bere třeba 60% platu, agónie firmy trvá a majitelé můžou jednoduše zaměstnance vydírat, protože mu dluží mzdu a on z toho důvodu zůstává. Ale ty peníze už nemusí nikdy vidět. Firma může jít do konkurzu a uplatnění mzdových nároků je na pořadu dne“v této zemi až nakonec…Je to případ od případu, ale když to vypadá takhle, tak je lépe hned odejít nebo začít marodit, protože nemocenská je v průměru vyšší než redukovaná mzda. Zachráníme si tím mzdový průměr který potřebujeme pro výši podpory, navíc během prac. neschopnosti nás nemůžou propustit. Je tam ochranná doba. Ale v poslední úpravě Zákoníku práce je tato věc ošetřena šalamounsky“, údajně je již možno propustit člověka i v době prac. neschopnosti…
Nezaměstnaným v EU pomáhá také služna EURES, která podává informace a usnadňuje mezinárodní mobilitu pracovních sil. Toto vykonává prostřednictvím poradců, kteří jsou v ČR řízeni Ministerstvem práce a soc. věcí. Kontaktní poradci EURES úřadují v každém okrese, většinou vykonávají svou činnost v rámci příslušného ÚP. Více informací o této službě je na
www.portal.mpsv.cz/eures/
Všem bych Vám moc přál abyste Úřad práce nepotřebovali, ale realita je prostě neúprosná, také jsem to zkusil…
ŘEŠENÍ NOUZOVÉ SITUACE
Někdy musíme řešit finanční krizové situace a to poměrně rychle. Otázka pak zní kde vzít rychle peníze, co zrušit, co přestat platit apod. Když nemáme žádnou rezervu, tak musíme prostě sáhnout jinam a budem ještě rádi, když bude kam“.
V té první fázi náhlé krize je nutné hned začít se snížením výdajů na minimum, nebo také dočasně přerušit platby na finanční produkty. Jejich zrušení je až poslední věc a je to vždy ztrátové kvůli sankcím, penalizaci atd.
Bez problémů tedy můžeme přerušit platby na Stavební spoření (St.Sp.) nemusíme nic hlásit, jen zrušíme platební příkaz, nebo tam platbu na konci roku nepošleme. Jediný důsledek toho je, že nedostaneme za toto období státní podporu. Smlouva je platná dál a dříve vyplacené podpory nám zůstávají. Když St.Sp. zrušíme úplně (před koncem vázané doby-6 let), tak přijdeme o celou připsanou státní podporu. Vrátí se nám jen náš vklad + zhodnocení. Musíme dát písemnou výpověď s ověřeným podpisem. Lhůta stav. spořitelny pro vyplacení našich prostředků je 1-3 měsíce.
Další možnost je přerušení nebo snížení platby na Penzijní připojištění. Tam je minimální úložka 100 Kč/měs, ale nic se nestane když přestaneme načas platit úplně. Zase jen nedostaneme státní příspěvek po dobu, co neplatíme. Celá smlouva zůstává funkční, zaplacené příspěvky máme na účtě a ten se nadále zhodnocuje. Při zrušení smlouvy přijdeme o všechny státní příspěvky a pokud jsme uplatňovali také daňové odpisy, tak musíme vše zpětně dodanit! Také v tomto případě zasíláme písemnou žádost o zrušení s ověřeným podpisem a peníze máme na účtě do 3 měsíců.
Dále můžeme provést výběr nebo odkup z podílových fondů, nebo prodej akcií. Samozřejmě je dobře, když takové zdroje máme a také když mají zrovna dobrý kurs“.
Teď je na řadě pojištění. Povinné ručení je naštěstí povinné“ a důležité je nechat i pojištění nemovitosti. Máme-li své životní pojištění, je možné vybrat naspořenou a zúročenou kapitálovou hodnotu. A to bez jakýchkoli sankcí, je to naše právo. Musíme na účtě nechat jen určité minimum a možná zaplatíme poplatek za výběr, to je vše. Dále můžeme kontaktovat pojišťovnu a dohodnout snížení pojistného na minimální hodnotu. Samozřejmě pojistná ochrana i objem naspořené částky se sníží.
Se zrušením životního pojištění (ŽP) je to asi tak. ŽP má dvě části, rizikovou a spořící. Riziková nás kryje před důsledky úrazu, nemoci atd, nic tam nespoříme a při zrušení taky nic zpátky nedostaneme. Navíc přijdeme o ochranu a v těžké době a nouzi je to ta poslední věc…Ve spořící části se tvoří kapitálová hodnota, ale její objem narůstá v prvních letech spoření pomalu. Takže při zrušení smlouvy v této době budeme ztratní. U staršího typu kapitálového ŽP to platí dvojnásob“, u nových produktů typu invest je to již lepší.
Uplatňované daňové odpisy musíme samozřejmě také dodanit. Více podrobností o tom bude v části Pojištění. Jestliže rušíme produkt kde je něco naspořeno a to požadujeme vyplatit, musí být žádost vyhotovena s ověřeným podpisem. Dále je tam třeba uvést naše data, adresu, č. OP, RČ, datum atd. Celkově řečeno, úplné zrušení ŽP je špatné rozhodnutí, protože to je to poslední, co nás finančně chrání. Výjimky vidím snad jen u zastaralých typů ŽP, které jsou ztrátové, špatně nastavené a nejdou upravit. Takové pojištění nám neslouží, ale zatěžuje.
DÁVKY STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORY
Když naše finanční situace dospěje do stádia že už opravdu není kde vzít, uděláme nejlíp když se pokusíme získat některé z dávek státní sociální podpory (SSP). Tyto dávky, nárokové podmínky i jejich výši stanoví zákon o SSP. V současné době se jedná o tyto dávky:
- porodné
- rodičovský příspěvek – mateřská“
- přídavky na děti
- sociální příplatek
- příspěvek na bydlení
- dávky pěstounské péče
- pohřebné
Uvedeme si teď celý přehled těchto dávek, podmínek nároků a jejich výši. Na závěr ještě údaje o životním minimu.
PORODNÉ
Jednorázová dávka, která činí 13 000 Kč na každé narozené dítě. Nárok na tuto dávku má žena, která porodila dítě. Otec dítěte má nárok na porodné pouze v případě, že žena, která dítě porodila, zemřela. Dále má nárok na porodné osoba, které bylo svěřeno dítě do jednoho roku věku do trvalé péče nahrazující péči rodičů.
RODIČOVSKÝ PŘÍSPĚVEK
ZVÝŠENÁ VÝMĚRA: 11 400 Kč měsíčně – 2 roky Podmínka pro tuto volbu čerpání RP je denní výše PPM nad 380 Kč. Volbu této varianty čerpání musí rodič podat příslušné SSP nejdéle do konce druhého měsíce následujícího po měsíci, ve kterém dítě dosáhlo 22 ( u vícerčat 31) týdnů věku. ( př. dítě dovrší 22 týdnů 14.3.2009, žádost o dvouletou variantu čerpání RP je nutno podat do 31.5.2009) Nárok na zvýšenou výměru vzniká od měsíce, kdy byla žádost podána.
KLASICKÁ VÝMĚRA: 7 600 Kč měsíčně – 3 roky Podmínkou pro tuto volbu čerpání RP je nárok na výplatu peněžité pomoci v mateřství (PPM) nebo nemocenských dávek v sovislosti s porodem (ND) bez ohledu na denní výši. Žádost o tuto volbu je nutné podat rodičem nejdéle do 21. měsíce věku dítěte.
POMALÁ VÝMĚRA: 7 600 Kč měsíčně do 21 měsíců dítěte a dále pak 3 800 Kč měsíčně do 4 let věku dítěte Tuto výměru RP čerpají rodiče bez nároku na PPM nebo ND, tj. uchazečky o zaměstnání vedené na ÚP déle než 180 dnů, ženy v domácnosti, OSVČ, které si neplatily nemocenské pojištění a nemají tudíž na výše uvedené dávky nárok. Dále též tato varianta čerpání RP platí pro rodiče, kteří nepodali včas žádost o jinou volbu čerpání RP.
Vybraná volba čerpání RP je u jednoho dítěte neměnitelná a to ani při změně žadatele (střídání rodičů). U dětí dlouhodobě zdravotně postižených a dlouhodobě těžce zdravotně postižených náleží RP do 7 let věku, popř. 10 let věku. V případě, že tomuto dítěti nenáleží příspěvek na péči je výše RP 7 600 Kč měsíčně. Pokud tomuto dítěti náleží příspěvek na péči, pak je RP 3 000 Kč měsíčně.
PŘÍDAVEK NA DÍTĚ
Nárok na přídavek na dítě má nezaopatřené dítě nejdéle do 26 let, které žije v rodině s příjmem nižším než je 2,4 násobek životního minima této rodiny. Rozhodný příjem je vždy z předchozího kalendářního roku. Dítě nad 15 let dokládá nezaopatřenost potvrzením o studiu (i v případě, že se jedná o ZŠ). Výše přídavku na dítě je stanovena dle věku:
· do 6 let 500 Kč
· 6 – 15 let 610 Kč
· 15 – 26 let 700 Kč
SOCIÁLNÍ PŘÍPLATEK
Nárok na sociální příplatek má rodič, který se stará alespoň o jedno nezaopatřené dítě, pokud rozhodný příjem v rodině nepřevyšuje dvojnásobek životního minima rodiny.
Pro výpočet dávky se posuzuje příjem rodiny za předchozí kalendářní čtvrtletí. Do příjmu se započítává i přijaté výživné na dítě, rodičovský příspěvek a přídavek na dítě. Sociální příplatek se zvyšuje v případě, kdy je dítě dlouhodobě nemocné, dlouhodobě zdravotně postižené nebo dlouhodobě těžce zdravotně postižené. Zohledněna je též osamělost nebo zdravotní postižení rodiče. Vyšší sociální příplatek se poskytuje i rodinám, kde se narodilo více dětí současně (do 3 let věku) nebo rodinám, kde dítě studuje střední nebo vysokou školu v denní formě studia.
PŘÍSPĚVEK NA BYDLENÍ
Nárok na příspěvek na bydlení má nájemce, družstevník nebo vlastník bytu, který je v bytě přihlášek k trvalému pobytu v případě, že 30% (v Praze 35%) příjmů všech členů domácnosti (trvale hlášených) nestačí k pokrytí nákladů na bydlení a zároveň je těchto 30% (v Praze 35%) příjmů rodiny nižší než příslušné normativní náklady stanovené zákonem. Výše příspěvku se stanoví jako rozdíl mezi normativními náklady na bydlení a 0,3 (0,35) násobkem rozhodného příjmu rodiny. Rozhodný příjem se stanoví za předchozí kalendářní čtvrtletí. Rovněž tak i náklady na bydlení. Do nákladů se započítává u nájemnců nájemné se službami, elektřina a plyn a družstevníků a vlastníků pak elektřina, plyn, vodné a stočné, odvoz odpadu a centrální vytápění.
DÁVKY PĚSTOUNSKÉ PÉČE
Příspěvek na úhradu potřeb dítěte Nárok má nezletilé dítě (nezaopatřené nejdéle do 26 let), které bylo svěřené do pěstounské péče nahrazující péči rodičů. Výše příspěvku činí u nezaopatřeného dítěte 2,3 násobek ŽM, u zaopatřeného dítěte 1,4 násobek ŽM. Násobek ŽM se zvyšuje u dítěte zdravotně postiženého dle stupně postižení na 2,35; 2,9 a 3,1 násobku.
Odměna pěstouna Nárok má osoba, které bylo svěřeno dítě do pěstounské péče. Výše odměny pěstouna je ve výši 3 126 Kč měsíčně na jedno dítě.
Příspěvek při převzetí dítěte Nárok na jednorázovou dávku má pěstoun, který převzal dítě do péče. Výše je stanovena zákonem dle věku dítěte do 6 let: 8 000 Kč 6 - 15 let: 9 000 Kč 15 – 26 let: 10 000 Kč
POHŘEBNÉ
Nárok má osoba, která vypravila pohřeb nezaopatřenému dítěti nebo rodiči nezaopatřeného dítěte. Podmínkou je trvalý pobyt zemřelé osoby na území ČR ke dni úmrtí. Výše pohřebného je 5 000 Kč jednorázově.
ŽIVOTNÍ MINIMUM (ŽM)
ŽM rodiny je součet všech částek ŽM jednotlivých členů domácnosti. Výše je dána zákonem.
ŽM jednotlivce: 3 126 Kč 1. dospělá osoba v domácnosti: 2 880 Kč 2. a další osoba v domácnosti: 2 600 Kč nezaopatřené dítě do 6 let 1 600 Kč 6 – 15 let: 1 960 Kč 15 – 26 let: 2 250 Kč
Takže toto jsou základní sociální dávky, většinou je známe. Zákon 111/2006 Sb ovšem také stanoví situace, v kterých už jde o základní obživu, bydlení, mimoř. Události a poškození zdraví z důvodu nedostatku peněz. Jde o tzv.„Stavy hmotné nouze“. Toto je hodně důležité. Je to pro všechny lidi v ČR, nejen pro ublížené skupiny,“ které v tom umí chodit“ Na úřadě nám totiž tyto informace většinou zatají, nebo nevysvětlí. Jsou případy, kdy lidé opravdu nemají z čeho žít, chodí na Charitu na polévky, jsou nešťastní a druzí se na ně skládají. Přitom druzí, kteří ani pracovat nechtějí, z toho slušně profitují a ještě se smějou…
Kdo je v hmotné nouzi ?
· Zákon 111/2006 Sb stanovuje situace spojené s nedostatečným zabezpečením základní obživy, bydlení a mimořádnými událostmi. Nastanou-li, je osoba či rodina v hmotné nouzi a má nárok na pomoc.
· Jde v zásadě o situace, kdy osoba či rodina nemá dostatečné příjmy a její celkové sociální a majetkové poměry neumožňují uspokojení základních životních potřeb.
· Zákon zároveň napomáhá řešení některých nárazových životních situací, které nelze vyřešit jinak, než okamžitou peněžní pomocí.
Dávkami, kterými se řeší pomoc v hmotné nouzi, jsou:
1 příspěvek na živobytí
2 doplatek na bydlení
3 mimořádná okamžitá pomoc· Základní dávka pomoci v hmotné nouzi řeší nedostatečný příjem osoby či rodiny.
· Živobytí osoby či rodiny je stanoveno na základě posouzení, jaký má osoba či rodina příjem a zda si jej může zvýšit, na posouzení majetkových poměrů a na zhodnocení dalších okolností, které výši částky živobytí mohou navýšit (aktivní snaha najít si zaměstnání, dlouhodobé setrvávání ve stavu hmotné nouze, potřeba dietního stravování).
· Částka živobytí se odvíjí od částek životního a existenčního minima. Pokud osoba prokazatelně projevuje snahu o zvýšení příjmu vlastním přičiněním, bude úroveň jejího živobytí (před dalším možným navýšením) shodná s jejím životním minimem.
· Částka živobytí je stanovena pro každou osobu individuálně, a to na základě hodnocení její snahy a možností. Pro stanovení živobytí rodiny se jednotlivé částky živobytí osob sčítají.
Co je doplatek na bydlení?
· Druhá dávka pomoci v hmotné nouzi řeší situaci nedostatku příjmu k uhrazení odůvodněných nákladů na bydlení.
· Podmínkou pro nárok na tuto dávku je být nájemcem nebo vlastníkem bytu a splňovat podmínky pro nárok na příspěvek na živobytí a na příspěvek na bydlení ze systému státní sociální podpory.
· Zákon umožňuje poskytnout doplatek na bydlení i ve výjimečných případech, kdy žadatel nemá nárok na příspěvek na živobytí nebo příspěvek na bydlení, případně i žadateli využívajícímu jinou než nájemní formu bydlení.
· Doplatek na bydlení lze poskytnout, jestliže osoba užívá byt v obci, v níž je hlášena k trvalému pobytu.
Co je mimořádná okamžitá pomoc?
Osobám, které se ocitnou v takových situacích, které je nutno bezodkladně řešit, je poskytována mimořádná okamžitá pomoc. Zákon vytipoval pět takových situací.
1) První situace může nastat v momentě, kdy osoby sice neplní podmínky hmotné nouze, ale hrozí jim vážná újma na zdraví v případě neposkytnutí pomoci okamžitě.
2) Druhá situace řeší pomoc osobám, postiženým vážnou mimořádnou událostí (živelní pohromy, vyšší stupně větrné pohromy, zemětřesení, požár nebo jiná destruktivní událost, ekologická nebo průmyslová havárie).
3) Třetí situace napomáhá osobám, které nemají dostatečné prostředky, k úhradě jednorázového výdaje spojeného např. s úhradou poplatku za vystavení duplikátů osobních dokladů nebo v případě ztráty peněžních prostředků.
4) Čtvrtá situace pomáhá řešit osobám v hmotné nouzi potřebu nákupu předmětů dlouhodobé potřeby, např. rozbité pračky, ledničky, nebo uhradit odůvodněné náklady, vznikající v souvislosti se vzděláním nebo se zájmovou činností nezaopatřených dětí.
5) Poslední pátá situace pomáhá řešení situace osob, ohrožených sociálním vyloučením. Jde např. o osoby vracející se z vězení, z dětského domova a z pěstounské péče po dosažení zletilosti nebo po ukončení léčby chorobných závislostí.
Jak probíhá řízení o přiznání dávky?
· Řízení o přiznání příspěvku na živobytí a doplatku na bydlení je zahájeno na základě podání žádosti na předepsaném tiskopisu, který občan obdrží u příslušného pověřeného obecního úřadu.
· Současně s tím obdrží potřebné informace k vyplnění tiskopisu a k dalším dokladům, které bude muset k žádosti doložit.
· V rámci řízení se posuzuje, zda je osoba či rodina skutečně v hmotné nouzi a zda splňuje podmínky nároku na příslušnou dávku.
Jak bude příspěvek na živobytí vysoký?
· Výše příspěvku na živobytí se stanovuje jako rozdíl mezi živobytím osoby či rodiny a jejich příjmem, který je snížený o přiměřené náklady na bydlení.
· Přiměřené náklady na bydlení jsou odůvodněné náklady na bydlení, maximálně však do výše 30 % příjmu osoby či rodiny. V Praze do výše 35 % příjmu osoby či rodiny.
Jaká bude výše doplatku na bydlení?
· Výše doplatku na bydlení je stanovena tak, aby po zaplacení odůvodněných nákladů na bydlení (tj. nájmu, služeb s bydlením spojených a nákladů za dodávky energií) zůstala osobě či rodině částka na živobytí.
Jaké budou výše mimořádné okamžité pomoci?
Pro jednotlivé situace, charakterizované pro mimořádnou okamžitou pomoc, jsou stanoveny odlišně výše částek, které v případě splnění stanovených podmínek občanovi náleží.
1) V případech, kdy hrozí osobě vážná újma na zdraví a tato osoba neplní žádné podmínky pro poskytnutí příspěvku na živobytí nebo doplatku na bydlení, náleží částka, doplňující příjem této osoby do výše existenčního minima.
2) V případě mimořádných událostí lze poskytnout mimořádnou okamžitou pomoc až do výše patnácti násobku částky životního minima jednotlivce, tj. pro rok 2007 až do výše 46.890 Kč.
3) V případě úhrady nezbytného jednorázového výdaje se stanovuje výše mimořádné okamžité pomoci až do výše tohoto jednorázového výdaje.
4) V případě výdajů s pořízením nezbytných základních předmětů dlouhodobé potřeby a odůvodněných nákladů spojených se vzděláním nebo zájmovou činností dítěte náleží částka do výše těchto výdajů, maximálně však v průběhu kalendářního roku do výše desetinásobku částky životního minima jednotlivce, tj. pro rok 2007 až do částky 31.260 Kč.
5) V případě mimořádné pomoci osobám ohroženým sociálním vyloučením, lze poskytnout mimořádnou okamžitou pomoc ve výši 1000 Kč. V průběhu roku může být tato pomoc poskytnuta opakovaně, celková výše však nesmí překročit čtyřnásobek částky životního minima jednotlivce, tj. pro rok 2007 maximálně částku 12.504 Kč.
Z toho vidíme že podmínky získání těchto dávek často odpovídají tíživým situacím lidí kolem nás. Ale kolik z nich svou situaci takhle řeší? Někteří jsou příliš hrdí, jiní si dále půjčují a další už raději nad vším zlomili hůl…Na sociálních odborech s touto věcí hodně šetří a jsou s námi raz dva hotovi”
Je třeba tam vzít děti, věřitele, nezaplacené účty a všechno jim tam vysypat a ztropit výstup! I slzy jsou dobré. Je skoro cynické to takhle říct, ale bohužel taková je realita. Na tyto sociální odbory nechce jít skoro nikdo pracovat, tak tam sedí většinou pěkní tvrďasi, anebo úředníci za trest”.A na hrubý pytel patří hrubá záplata. Podle zákona 111/2006 můžou na těchto úřadech v těžkých situacích vyplatit i určitou hotovost. Doporučuji tento zákon předem přečíst a také příslušné vyhlášky.
ALIMENTY
Zmíníme tady klasický případ neplacení alimentů, protože jde o častý jev a samy matky s dětmi to nemají právě jednoduché. Takže máme ženu se dvěma nezletilými dětmi, na které je jejich otec na podkladě rozsudku soudu povinen platit výživné. Ale on neplatí... Nepomůžou telefony, dopisy, kontakty v bydlišti nebo na pracovišti. Co s tím dál?
Není zde nutno znovu žádat soud, protože rozsudek který nabyl právní moci byl již vydán. Oprávněná matka tedy může podat návrh na výkon rozhodnutí – exekuci. To znamená že v zastoupení svých dětí podá soudu návrh, aby soud provedl výkon rozhodnutí, kterým byla otci uložena povinnost platit výživné. Poté kdy soud vydá rozhodnutí a zmocní exekutora k jeho provedení, bude už jen na něm, aby zvolil nejlepší způsob jak dluh uhradit. Nemusí to vůbec znamenat vybílení bytu”,ale upomínka nebo návštěva exekutora už znamená, že skončila sranda...
Exekutoři mají u nás velké zákonné pravomoci, zjistí veškerý majetek, stav účtů a pokud by ani teď náš virtuální otec” nezaplatil, čekají ho srážky z platu a exekuce movitých věcí. Je to celé nepříjemné a bolestivé, mohou se vyskytnout vyhrůžky a odvetné akce”,ale většinou už to pak běží podle plánu...
ZAJIŠTĚNÍ STÁŘÍ
A jsme u toho choulostivého a tolik diskutovaného tématu – důchody a reformy. Velká část 1. kapitoly Kurzu se vlastně týkala způsobů tvorby rezerv v aktivním životě a taky jejich důležitosti ve stáří a nemoci. Mít finanční rezervy na důchod je nutnost, legrace opravdu končí. Navíc stáří nepřichází naráz, máme čas se připravit a v takových 45 letech už je ta doba, kdy je třeba něco dělat.
Naše důchodová reforma už vlastně počítá s tím, že zhruba u ročníků 1967-70 se to bude lámat”a u těchto důchodců” už dojde k silnému propadu příjmů. Jestliže nebudou mít své rezervy, životní úroveň jim nepoklesne, ale přímo se rozsype! Budou potřebovat na dnešní úroveň asi 4000 Kč měsíčně navíc k tomu co dostanou od státu, aby zachovali zhruba živ. úroveň dnešních důchodců. Což dělá za 20-25 let života v důchodu asi 1 mil.Kč! Je to jen matematický výpočet, stát se může mezitím cokoliv, ale o něčem to svědčí...
Pokud jsem teď už starší a se spořením začínám později, tak si budu muset hold ubrat ze standardu, abych pak měl šanci zůstat alespoň na průměrné úrovni. Samozřejmě že pomůže, když budeme zdraví a budeme moci odchod do důchodu ještě potáhnout”.Už se z toho dělají vtipy, jak stařenky pracují za kombajnem...ale vypadá to, že žádná vláda ty peníze nebude mít. Navíc důchodci nikdy nevytvoří fundovanou politickou stranu, jejich téma je jen politicky zneužíváno.
U důchodce jsou největší výdaje po nástupu do důchodu, kdy je člověk ještě aktivní, může cestovat atd. Pak křivka klesá a opět stoupá až v posledním období- po 70. roce věku, kdy už jde hodně výdajů na léky. Když už si teda spoříme, tak je důležité jakým způsobem a jak peníze skladujeme”.Vliv inflace je totiž v delším čase zásadní věc. Např. 2% inflace a to je hodně dobré číslo, ukrojí za 30 let z původní dané částky asi 40%! Snažíme se tedy pomocí úroků z vkladů alespoň o vykrytí inflace, nebo o nadinflační výsledek. Bude o tom řeč v další části Kurzu.
O co by nám tedy mělo ve spořících aktivitách jít?
1. Snažme se, abychom v důchodu udrželi životní standard alespoň na 80% toho aktivního.
2. Snažme se, aby byly v důchodu minimalizovány povinné a nutné výdaje.
Už o nich byla řeč a víme že je to hlavně bydlení a energie. Takže první snahou v životě bude zařídit si své vlastní bydlení, tzn. vlastnit nemovitost. Jestliže zůstaneme v době důchodu v podnájmu, pak mohou tyto výdaje vyskočit vysoko nad 50% našich příjmů, a životní úroveň bude těžce ohrožena.
Také skutečnost, že dnes jsou relativně levné pronájmy, hovoří pro toto řešení. Až se jejich cena dostane po krizi nahoru a také se dovrší stále odkládaná deregulace, důchodci to nezaplatí. Ta finanční stránka věci je otázkou dlouhodobého tvoření kapitálu, který nám v důchodu dovolí pokračovat v solidní kvalitě života. Tento proces chce svůj čas, důslednost, odvahu a kvalitní spořící strategii. Stará hesla o tom, že nejlepší jsou dluhy a pak odchod ze života, jsou zbabělé a šíří je ti, kteří se ještě mají dobře a nic je nebolí...
ODCHODY DO DŮCHODU
V následujícím materiálu si uvedeme termíny a podmínky odchodu do starobního důchodu, dle poslední schválené novely důchodové reformy.
Zvyšování důchodového věku se dotkne již mužů narozených v roce 1954 a žen narozených v letech 1957 až 1961 (v závislosti na počtu dětí). U dříve narozených se již věk neprodlužuje.
Na důchod se bude pracovat víc let Potřebná doba pojištění nutná pro vznik nároku na starobní důchod totiž stoupne postupně z 25 až na 35 let. Příští rok tak budou mít po dosažení potřebného věku na důchod nárok lidé, kteří byli v systému důchodového pojištění minimálně 26 let.
Zvedá se také věková hranice potřebná pro přiznání trvalého vdovského nebo důchodu.
Od ledna se minimální věk potřebný pro nárok na trvalý vdovský a vdovecký důchod u žen a mužů skokově srovnává na 58 let a dva měsíce. Během dalších let bude navíc stoupat spolu s důchodovým věkem, a to až na 61 let v roce 2026.
Zavádí se námitkové řízení
Potřebná doba pojištění se začne od ledna zvedat i u poměrných důchodů přiznaných po 65 letech věku. Zatímco doposud stačilo 15 let pojištění, nově to bude až 20 let po roce 2013. Současně se bude zvyšovat také věk potřebný pro poměrný důchod. Ten bude nově vždy o pět let vyšší, než důchodový věk muže stejného data narození.
Jak se bude zvyšovat odchod do penze
|
(údaje v letech + měsících)
|
rok narození
|
muž
|
žena bezdětná
|
žena (1 dítě)
|
žena (2 děti)
|
žena (3 děti)
|
žena (4 děti)
|
žena (5 a více dětí)
|
|
1946
|
61 + 10
|
59 + 8
|
58 + 4
|
57
|
55 + 8
|
55 + 8
|
54 + 4
|
|
1947
|
62
|
60
|
58 + 8
|
57 + 4
|
56
|
56
|
54 + 8
|
|
1948
|
62 + 2
|
60 + 4
|
59
|
57 + 8
|
56 + 4
|
56 + 4
|
55
|
|
1949
|
62 + 4
|
60 + 8
|
59 + 4
|
58
|
56 + 8
|
56 + 8
|
55 + 4
|
|
1950
|
62 + 6
|
61
|
59 + 8
|
58 + 4
|
57
|
57
|
55 + 8
|
|
1951
|
62 + 8
|
61 + 4
|
60
|
58 + 8
|
57 + 4
|
57 + 4
|
56
|
|
1952
|
62 + 10
|
61 + 8
|
60 + 4
|
59
|
57 + 8
|
57 + 8
|
56 + 4
|
|
1953
|
63
|
62
|
60 + 8
|
59 + 4
|
58
|
58
|
56 + 8
|
|
1954
|
63 + 2
|
62 + 4
|
61
|
59 + 8
|
58 + 4
|
58 + 4
|
57
|
|
1955
|
63 + 4
|
62 + 8
|
61 + 4
|
60
|
58 + 8
|
58 + 8
|
57 + 4
|
|
1956
|
63 + 6
|
63
|
61 + 8
|
60 + 4
|
59
|
59
|
57 + 8
|
|
1957
|
63 + 8
|
63 + 4
|
62
|
60 + 8
|
59 + 4
|
59 + 4
|
58
|
|
1958
|
63 +10
|
63 + 8
|
62 + 4
|
61
|
59 + 8
|
59 + 8
|
58 + 4
|
|
1959
|
64
|
64
|
62 + 8
|
61 + 4
|
60
|
60
|
58 + 8
|
|
1960
|
64 +2
|
64 + 2
|
63
|
61 + 8
|
60 + 4
|
60 + 4
|
59
|
|
1961
|
64 + 4
|
64 + 4
|
63 + 4
|
62
|
60 + 8
|
60 + 8
|
59 + 4
|
|
1962
|
64 + 6
|
64 + 6
|
63 + 8
|
62 + 4
|
61
|
61
|
59 + 8
|
|
1963
|
64 + 8
|
64 + 8
|
64
|
62 + 8
|
61 + 4
|
61 + 4
|
60
|
|
1964
|
64 + 10
|
64 + 10
|
64 + 4
|
63
|
61 + 8
|
61 + 8
|
60 + 4
|
|
1965
|
65
|
65
|
64 + 8
|
63 + 4
|
62
|
62
|
60 + 8
|
|
1966
|
65
|
65
|
65
|
63 + 8
|
62 + 4
|
62 61
|
|
|
1967
|
65
|
65
|
65
|
64
|
62 + 8
|
62
|
61 + 4
|
|
1968
|
65
|
65
|
65
|
64
|
63
|
62
|
61 + 8
|
|
1969
|
65
|
65
|
65
|
64
|
63
|
62
|
62
|
|
Pozn.: tučně - podle schválené novely
|
|
Pokud lidé nesouhlasí , můžou se odvolat, nebo jít na soud.
Tak vidíme že rozdíly jsou velké, ale můžeme se odvolat – to je naše jistota…Velice dobré informace z těchto otázek najdeme např. na webové stránce
www.duchody-duchodci.cz Obsahuje taky kalkulačky pro různé výpočty a informace o vdovském, předčasném a invalidním důchodu. U těchto důchodů se chvilku zastavíme.
Od 1. ledna 2010 čeká na všechny občany, kteří pobírají částečný nebo úplný invalidní důchod, velká změna. A jako by to bylo nějaké překvapení, samozřejmě si znovu pohorší.
Do konce tohoto roku jste mohli být buď částečně invalidní, nebo úplně. Posudková komise hodnotila procentuální míru snížení vaší pracovní neschopnosti; u částečného důchodu musela poklesnout nejméně o 33 %, u úplného o 66 %.
Od nového roku však bude všechno jinak. Novela důchodového pojištění zavádí tři stupně invalidity.
· 1. stupeň se bude týkat lidí, jejichž pracovní schopnost poklesla nejméně o 35 %, nejvíce však o 49 %.
· Invalidita 2. stupně bude znamenat pokles pracovní schopnosti nejméně o 50 %, nejvíce však o 69 %.
· Nejtěžší, tj. 3. stupeň invalidity se bude týkat těch osob, kterým poklesla pracovní schopnost nejméně o 70 %.
Kdybyste nový zákon hledali v plném znění, je to zákon č. 306/2008 Sb., který novelizuje současný zákon o důchodovém pojištění č. 155/1995 Sb. To vše v rámci I. etapy důchodové reformy. Takže je zde vidět podstatné zpřísnění kritérií a komu tedy byl v roce 2010 přiznán stupeň 3, je to zatím dobré…Ještě si zde uvedeme krátkou, ale zajímavou věc. Je vidět že hrabivost lidí je bez hranic, i v případě starých bezbranných osob…
Za nepřijatelné považuje ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) uzavírání smluv o dědickém vyrovnání dluhu mezi domovy důchodců a jejich klienty.
Postup poskytovatelů služeb odporuje záměru zákona o sociálních službách a standardům poskytování sociálních služeb. Podle ministerstva je současně možné, že takto uzavřené smlouvy byly uzavřeny v tísni nebo za nápadně nevýhodných podmínek.
O uzavírání „dědických“ smluv s důchodci přinesla zprávy kancelář ombudsmana. Některé domovy důchodců ve smlouvách zakládají ustanovení „o dluhu“, který vzniká rozdílem mezi částkou stanovenou jako úhrada za stravu a pobyt, a částkou, kterou přispívá důchodce. Uvedený „dluh“ má pak být uplatněn v dědickém řízení !!!
Prováděcí předpis k zákonu o sociálních službách stanovuje maximální výše úhrad za stravu a pobyt v zařízeních služeb sociální péče. Částky 140 korun na den za stravu a 160 korun na den za pobyt jsou stanoveny jako maximální, přičemž zákon současně stanovuje povinnost ponechat důchodci minimálně 15 procent z jeho příjmů pro vlastní potřeby. Ministerstvo poskytuje pro nepokryté náklady domovů dotace, v r. 2008 ve výši sedm miliard korun. Na provoz domovů přispívají také kraje.
Podle zákona o sociálních službách mohou jejich poskytovatelé požadovat podíl na úhradě nákladů také od osob povinných výživou k uživateli služeb, jde o rodiče, děti a manžele a manželky. Průměrná výše nákladů na jeden den pobytu v zařízení služeb sociální péče činní zhruba 650 korun denně, obyvatelé hradí 300 korun denně.
Tak co tomu říkáte…přemlouvání důchodců před volbami je proti tomu čajíček“. Neškodilo by tedy tomuhle trošku věnovat pozornost, koho se to týká. Pokud by něco takového nastalo, okamžitě je třeba poslat stížnost na MPSV.
PLATEBNÍ STYK
A jsme u velmi častého námětu, totiž otázek způsobů placení, účtů, platebních karet, poplatků atp. Na úvod si řekneme o změnách v novém zákoně o platebním styku, platný od 1.11.2009. Týká se to bank, záložen, i jiných finančních služeb a taky jejich klientů – tzn nás. Změny jsou vesměs pozitivní.
- Zkrácení lhůty finančního převodu ze 3 dnů na 2 dny. Pokud je účet plátce i příjemce v téže bance, je převod proveden týž den. Aby tyto termíny mohly banky zaručit, musíme podat plat. příkaz do určité hodiny, která není zavírací hodinou banky a může se to lišit. Toto platí také u pokynů z internetu a mobilů – přímé bankovnictví.
- Povinnost informovat o pohybech na běžném účtu min 1x za měsíc a to zdarma. Banky toto splňují zasláním výpisu elektronicky. Kdo internet nemá, nebo si výpis nevyzvedne osobně, tak doručení poštou je zpoplatněno stejně jako dříve.
- Pokud máme účet zřízený déle jak 1 rok, tak banka neúčtuje poplatek za zrušení účtu.
- Zrušení účtu z naší strany nesmí trvat bance déle než jeden měsíc. Ušetříme tak na poplatku za vedení účtu.
- Při ztrátě a zneužití platební karty, musí banka provést blokaci zdarma. Taky se mění odpovědnost banky při zneužití karty. Při zneužití po ohlášení ztráty karty bance, odpovídá za škodu banka. Při zneužití v době mezi ztrátou a ohlášením ztráty, odpovídá za škodu opět banka. A při zneužití karty před ohlášením ztráty bance, nebo v případě kdy nám PIN někdo přečte, odpovídáme si za škodu sami. To už je složitější, nastává dokazování, posuzování snímků mikrokamer, které u bankomatů existují.
Toto je pro nás z nového zákona asi vše, až na otázku arbitráže. Pokud se budeme cítit v otázkách platebního styku u jakékoliv finanční instituce v ČR poškozeni, nebo budeme požadovat náhradu atd, můžeme se obrátit na institut finančního arbitra. Kontaktovat ho může teď opravdu kdokoli a tento úřad nám může hodně pomoci s informacemi a vyjednáváním v naší věci. Adresa je www.financniarbitr.cz a jsou tam i formuláře, které vyplníme a podáme u arbitra. Je to služba zdarma a je zaštítěna ČNB, která vykonává správu nad celým finančním trhem v zemi. Arbitr řeší spory do částky 50.000 EUR a vydá kompetentní rozhodnutí do 30 dnů od zahájení řízení. Takže určitě dobrá věc.
BĚŽNÉ ÚČTY
Máme je dnes v bankách otevřeny téměř všichni, ale přesto je tento bankovní produkt pro nás trošku tajemný…Způsobují to nejednotné a zamlžené“bankovní sazebníky, obsahující desítky položek, z kterých laik téměř nic nevyčte. Přitom dobrý účet kterým ovládáme naše finanční operace, je základní věc pro efektivitu našich financí. Běžný účet (BÚ) si dnes můžeme založit jak v bankách, tak i v záložnách, které jsou registrované u České národní banky (ČNB). Uvedeme si jejich seznam.
- AXA Bank Europe, organizační složka BANKY
- ABN AMRO Bank
- Bank Sal. Oppenheim jr. & Cie.
- Citibank Europe plc, organizační složka
- Česká exportní banka, a. s.
- Česká národní banka
- Česká spořitelna, a.s.
- Českomoravská záruční a rozvojová banka
- Československá obchodní banka, a. s.
- Deutsche Bank Aktiengesellschaft
- Erste Group Bank AG
- Evropská centrální banka
- Evropsko-ruská banka, a.s.
- Fortis Bank SA/NV, pobočka ČR
- GE Money Bank, a.s.
- HSBC Bank plc - pobočka Praha
- Hypoteční banka, a.s.
- ING Bank N.V.
- J & T BANKA, a.s.
- Komerční banka, a.s.
- LBBW Bank CZ a.s.
- mBank
- Oberbank AG pobočka Česká republika
- Poštová banka, a.s.
- Poštovní spořitelna
- PPF banka a.s.
- Privatbanka, a.s.
- Raiffeisenbank a.s.
- Slovenská spořiteľňa, a.s.
- Slovenská záručná a rozvojová banka, a.s.
- UniCredit Bank Czech Republic, a.s.
- Volksbank CZ, a. s.
- Wüstenrot hypoteční banka a.s.
- AKCENTA, spořitelní a úvěrní družstvo DRUŽSTEVNÍ ZÁLOŽNY
- Citfin, spořitelní družstvo
- České spořitelní družstvo
- Družstevní záložna Kredit
- Družstevní záložna PSD
- Fio, družstevní záložna
- Metropolitní spořitelní družstvo
- Moravský Peněžní Ústav
- Peněžní dům, spořitelní družstvo
- Podnikatelská družstevní záložna
- ROYAL CAPITAL družstevní záložna
- UNIBON -
- Úvěrní družstvo PDW, Praha
- Vojenská družstevní záložna
- WPB Capital, spořitelní družstvo
- 1. investiční záložna - spořitelní družstvo
- 1. TZ, družstevní záložna
Vidíme že máme z čeho vybírat“.Družstevní záložny u nás prošly po minulých bankrotech obdobím konsolidace na základě nového zákona, dohled nad jejich činností vykonává ČNB, stejně jako u bank. Vklady obyvatel jsou zde 100% zaručeny státem, do výše 50.000 EUR, stejně jako u bank. Některé záložny disponují vlastním kódem a některé produkty- např. platební karty provozují v součinnosti se smluvními bankami. Záložny jsou zajímavé z hlediska spořících a termínovaných účtů, ale i BÚ založený např. u FIO, je dobrým řešením.
Podle čeho tedy BÚ vybrat, podle velikosti a renomé banky, úroků, úrovně služeb, nebo počtu poboček? Určitě to všechno hraje svou roli a záleží na nás co preferujeme. Zkusme tedy vybrat účet z hlediska minimálních poplatků, při požadovaném fungování účtu. Velmi dobré srovnání je na
www.finance.cz/bankovnictvi/ucty/. Záleží opravdu na klientovi k jakým účelům účet potřebuje, někdo je obchodník a někdo na účtu udělá jen pár pohybů za měsíc a internet banking nepotřebuje vůbec…Obecně se ale v tomto seznamu účtů přece jen rýsuje několik dobrých tipů.
- Účet mBank – mkonto je osobní elektronický účet, takže zatím bez hotovostních a zahraničních operací. Ale založení i vedení účtu a veškeré tuzemské operace jsou zdarma. Platební karta je také zdarma, stejně jako výběry z bankomatů doma i v cizině. Je to jeden z nejlevnějších účtů, ale na hotovostní platby a papírové dokumenty“ už se nehodí.
- Účet FIO – stáváme se členem družstevní záložny, zřízení a vedení účtu a tuzemské operace většinou i hotovostní, jsou zdarma. K účtu je zdarma platební karta, ale bez použití na internetu.
- Poštovní spořitelna – Postžiro solidně konkuruje produktu mBank, vedení účtu a tuzemské operace jsou zdarma a také internetová karta. Ale hotovostní a papírové operace jsou dost drahé.
- Raiffeisenbank – ekonto Extra nebo Premium, tady nám banka za účet dokonce platí 20 Kč za měsíc, jestliže máme na účtu měsíčně obrat aspoň 20 tis. Pokud zde nechceme dělat velké kouzla“, tak většina parametrů účtu je zdarma, včetně platební karty. Na výše uvedené adrese je možno dosti podrobně vidět vlastnosti jednotlivých účtů a rozhodnout se, který bude pro nás nejvhodnější. Jeho dobrým výběrem a nastavením můžeme ročně ušetřit až tisíce korun.
Je dosti známou pravdou, že banky v ČR jsou pro své klienty hodně drahé. Chovají se zde z hlediska poplatků zcela jinak, než v zemích dále na západ. Za 1 kalendářní den vyberou banky v ČR na poplatcích asi 100 miliónů korun. Je to podobná záležitost jako u mobilních operátorů, u nichž jsou ceny služeb a telefonů v ČR přímo skandální. Stačí se podívat na ceny tarifů v zemích okolo nás, navíc telefon je tam chápán jako bonus k uzavřené smlouvě. A to i na Slovensku…
Takže alespoň u bank se vyplatí ceně a kvalitě služeb věnovat patřičnou pozornost. Špatně nastavený účet je neúměrně drahý a laik to téměř nezjistí. Ale můžeme zde udělat jednu věc a využít konkurence. Jděme za jednatelkou do banky a naznačme že účet asi zrušíme, že nám někdo poradil s levnějším. Budou nás přemlouvat a zázračně upraví“naše poplatky tak, že se budeme divit…Z poplatkové stránky je účet značně plastická záležitost a dá se lehce upravit. Tento postup platí téměř paušálně i u jiných produktů a nejen bankovních. Existuje samozřejmě více druhů účtů, spořící a termínované účty probereme později.
PŘÍMÉ BANKOVNICTVÍ
Jsou to služby bank postavené na informačních technologiích, kdy klient internetem nebo telefonem řídí své operace, bez návštěvy banky ( Internetbanking, GSMbanking). Výhodou těchto systémů jsou nízké poplatky a rychlost a přístup na účet 24h denně. Předpokladem je ale kvalitní datové připojení, nebo GSM signál a také bezpečnost komunikace.
Tady jsou někdy problémy. Řada bank používá v základní verzi bankingu jen mizerně zajištěné přihlášení – pomocí jména a hesla. Buď teda požijte složité heslo ( písmena, čísla, znaky) a často ho měňte, nebo požádejte banku o vyšší zabezpečení.
Jsou to elektronické klíče, PIN, tokeny, kódy pomocí SMS – které zamknou účet. Většinou je to za příplatek, ale tady je dobré nešetřit. Spojení můžeme udělat také jen z bezpečného počítače s kvalitním antivirem. Internetové kavárny“ nejsou určitě vhodné, vykradení účtů v našich bankách přes banking jsme tady nedávno měli…Taky obyčejné 6 místné heslo lze prolomit pomocí speciálního softwaru do několika hodin až dní.
KONTOKORENT
Kontokorentní úvěr je forma půjčky klientovi v dané bance. Jde o krátkodobý neúčelový úvěr, který je vázaný na běžný účet klienta a v principu jde o čerpání peněz na účtu do mínusu“.Tato operace má svůj limit i termín, kdy musí být výpadek na účtu znovu vyrovnán. Úroky jsou poměrně vysoké, takže se tato služba hodí jen na krátké půjčení peněz. Navíc musíme mít jistotu, že debetní stav na účtě budeme moci vyrovnat. Tento produkt musíme s bankou sjednat na základě smlouvy.
PLATEBNÍ KARTY
Platební karta (PK) je multifunkční prvek, kterým ovládáme svůj osobní účet, platíme bezhotovostně v obchodech s terminály a vybíráme hotovost v bankomatech. Způsobů použití PK je vícero, často se využívá jejich úvěrová funkce a to jak při výběru z bankomatu, tak i při placení zboží a služeb.
Karty nevydávají jen banky, ale také jiné finanční instituce, např. Cetelem a Home Credit. I když u nás není tradice v používání PK taková jako např. v USA, přece jen se v poslední době používání PK rychle rozšiřuje. Z hlediska vydávání, použití, i typů PK máme dnes celou řadu druhů a tento celý platební systém tvoří nové odvětví bankovnictví. Podle vydavatele jsou nejčastější karty VISA, MAESTRO, MASTERCARD, podle bonity klienta je prestižní platební karta např. GOLD CARDS, nebo DINERS CLUB.
Karta je vyrobena z plastu v daném formátu a obsahuje identifikační údaje jejího držitele. Může se jednat o jméno, podpis, magnet. proužek, čip, nebo i otisk palce. Samozřejmě že PK má i své vyražené číslo, datum vydání a platnosti. Pomocí této identifikace se pak při platbě prokazuje, že platba je autorizovaná a provádí ji držitel. Popíšeme si blíže funkci třech základních druhů PK, z hlediska způsobů zůčtování platební operace.
- PK debetní – lze s něma platit v obchodech, nebo vybírat z bankomatů, pokud je na účtu nějaká hotovost. Banka tedy odečte danou sumu z našich peněz na účtě.
- PK kreditní – platíme s ní v obchodech i vybíráme z bankomatů, ale tato karta nám umožňuje jít do mínusu, takže jde o způsob spotřebního úvěru. Neuzavíráme žádnou úvěrovou smlouvu, ale vybereme hotovost až do nastaveného záporného limitu, daného bankou. Což je opravdu komfortní ba obliba tohoto systému stále narůstá. Jde tedy o spojení PK s formou úvěru. Navíc má tato forma tzv. revolvingový systém, kdy můžeme stále dlužné platby a vyběry opakovat a žít tak na úvěr, nebo vlastně žít časově posunuti“do období před výplatou…Z příchozí platby se úvěr zaplatí, nebo jeho část, a můžeme vybírat znovu.
O psychologii zadlužování už jsme hovořili a ještě budeme a tady se jedná o velice tenký led. Nevím k čemu je dobré stále žít např. 3 týdny před výplatou. Udržíme se na těch 3 týdnech, nebo ujíždíme“ještě dál, až nám už bude chybět celý měsíc? Výhodu systému vidím jen v případě, kdy jinak solventní klient upřednostní tuto operaci před hotovostní, nebo čeká jistou ale zpožděnou platbu, nebo vybrané peníze dokáže otočit v podnikání, v rámci bezůročné doby kreditní karty. Po provedení této operace totiž nastává období, kdy má klient možnost dluh splatit a přitom banka neúčtuje žádný úrok. Toto období bývá až 45, někdy až 55 dní. Tento komfort je vykoupen úrokem, který pak začíná nabíhat a je asi 15-27% ročně. Jde vlastně o způsob vychytávání nových úvěrových klientů…Je to lákavé a výhodné, ale když nezaplatíme v termínu, je to cesta do pekel a navíc těžce návyková…
- PK nákupní-úvěrové – vydává je např. CETELEM a slouží k nákupu zboží, kde úvěr poskytuje tato nebankovní organizace. Jde vlastně o splátkový nákup nebo leasing. Výhodou je, že nemusíme pokaždé vyřizovat žádost o úvěr.
Dále mohou být PK tuzemské nebo zahraniční, elektronické, embosované atd. Vždy se v bance zeptejme, o jakou kartu se jedná a jak ji lze použít. Také je tu otázka poplatků za vydání karty a její provozování. Někdy lze také do karty zakomponovat“např. cestovní pojištění a další novoty. Zajímavou kartou je také Chytrá karta ČS. Garantuje nejnižší cenu nákupu a jeho pojištění, slevy, delší záruku, příspěvky do Penz. Fondu atp.
VÝHODY A BEZPEČNOST PK
Výhody jsou zde jasné- jednoduché použití doma i v cizině, nemusíme nosit větší hotovost, doplňkové služby, možnost úvěru na místě, nízké poplatky za operace ve srovnání s návštěvou banky. Ale je nutné zmínit také provozní a bezpečnostní rizika a problémy. Předně musí fungovat elektronické datové systémy, terminály v obchodech, bankomaty atp. Při výpadku proudu, povodních a vichřicích, neuděláme s kartou vůbec nic a jdeme si půjčit k sousedům…
Popíšeme si pravidla a doporučení při použití PK a taky při zneužití či ztrátě.
Embosovaná PK je velmi citlivá, nedávejme ji z ruky anebo ji mějte stále na očích. Stačí chvilka a třeba obchodník kterému platíte ji otiskne a do hodiny Vám přes internet vyčistí konto…Denní limity výběru v bankomatu nedávejte zbytečně vysoko, totéž platí na internetu. Kartu je třeba mechanicky chránit, na to slouží její obal. Pozor – mobilní telefon může porušit její magnetismus! PIN nikdy nenoste blízko karty nebo v peněžence. Když Vám ukradnou celou tašku, tak samozřejmě ty lumpy 4 místné číslo trkne a vyberou účet. PIN se naučte nazpaměť,nebo uložte do mobilu takto:
Zvolte si nějaké jméno ( Max, John…) a k němu uložte mobilní číslo v celém jeho originálním formátu např. +420 777 02x xxx, přičemž PIN jsou křížky. Nebo umístěte PIN doprostřed, ale předčíslí musí být skutečné, třeba Vodafone. I kdyby ukradli mobil, tak nemají šanci to poznat!
Na internetu používáme PK k platbám v různých e-shopech, aukcích, při dobíjení kreditů atp. Obchodníci nabízejí většinou na daných platformách více způsobů provedení platby. Např. PAY PAL, zabezpečená platba PK, přímá platba. Tady je to důležité. Jestliže rozbalíte nabídku kde po Vás chtějí všechny osobní údaje, adresu, č.PK, datum platnosti, i speciální 3 místný kód na kartě vzadu, opusťte tuto stránku. I kdyby nabízeli Viagru zadarmo…
Všechny tyto údaje se mohou objevit u obchodníka a Váš účet se stává doslova veřejným majetkem! Obchodník třeba za to ani nemůže, protože platební operace za něho dělá jiná firma. Kupoval jsem takto kredit, limit jsem měl 2000 Kč. Zaplatil jsem OK, ale za pár hodin nějaký St. Petěrburk“taky zaplatil 1800 Kč, a pak ještě 3000 Kč, ale to už narazil na limit a banka zablokovala kartu. Takže tohle radši nedělat, vyplatí se zaregistrovat na systém platby PAY PAL, nebo jiný bezpečný systém. Tam se již žádný kód karty neuvádí a e-shop se dozví jen to, že je zaplaceno.
Při zadávání PIN v bankomatu stůjte u zařízení co nejblíž a zakryjte shora klávesnici rukou. Přitom by Vás neměl nikdo vyrušovat, ani pracovníci s logem banky na bundě! Operační prostor bankomatu prohlédněte, nesmí tam být nic navíc, ani shora…Šterbina pro vložení PK musí mít svůj obvyklý výřez.
Když se kolem tlačí lidé, pošlete je důrazně dál. Pokud Vám bankomat nevydá peníze, nebo nevrátí PK, volejte hned banku nebo Policii a neodcházejte z místa. Karta může vyjet později a je zle…
Pokud dojde ke ztrátě nebo zcizení PK, okamžitě telefonem do banky kartu zablokujte. Čísla pro blokace si uvedeme, uložte je do mobilu, a ještě někam poblíž. Tuto blokaci je nutné udělat hned.
V bankách se dá zařídit posílání SMS o každé operaci s Vaší kartou, kontrolujte také měsíční výpisy. U některých bank se dá nastavit vyšší bezpečnost, kdy z mobilu pošlete SMS kód kterým odemknete účet, provedete operaci a hned se účet zase automaticky zamkne. Bez kódu nikdo s touto kartou nic neudělá, i kdyby měl její duplikát.Teď si uvedeme tel.čísla pro blokaci PK u všech našich bank. Čísla jsou vždy 2, pro volání z ČR nebo zahraničí. Tato služba je u bank 24 hodin denně.
Telefonní čísla pro blokaci platebních karet
|
Společnost
|
Volání ČR
|
Volání zahraničí
|
MasterCard (všechny karty)
|
800 142 494
|
+1 636 722 7111
|
VISA (všechny karty)
|
800 142 121
|
+1 410 581 9994
|
Diners Club
|
267 197 450
|
+420 267 197 450
|
Banco Popolare
|
495 800 111
|
+420 495 800 111
|
CCS Česká společnost pro platební karty
|
800 118 866
266 108 108
|
+420 266 108 108
|
Cetelem
|
844 840 840
|
+420 257 080 425
|
Citibank Europe
|
233 062 222
|
+420 233 062 222
|
Commerzbank
|
272 771 111
|
+420 272 771 111
|
Credium
|
233 064 585
|
+420 233 064 585
|
Česká spořitelna
|
800 207 207
|
+420 582 405 405
|
ČSOB
|
495 800 111
|
+420 495 800 111
|
Essox
|
272 771 111
|
+420 272 771 111
|
Fio, družstevní záložna
|
495 800 111
|
+420 495 800 111
|
GE Money
|
272 771 111
|
+420 272 771 111
|
Home Credit
|
840 155 155
|
+420 840 155 155
|
HSBC Bank
|
844 000 999
|
+420 225 024 307
|
Komerční banka
|
222 412 241
222 412 230 (Visa,
|
+420 222 412 241
+420 222 412 230 (Visa,
|
LBBW Bank
|
272 771 111
|
+420 272 771 111
|
mBank
|
844 777 000
|
+420 246 017 777
|
Oberbank
|
495 800 111
|
+420 495 800 111
|
Poštovní spořitelna
|
495 800 121
|
+420 495 800 121
|
PPF Banka
|
495 800 111
|
+420 495 800 111
|
Raiffeisenbank
|
800 900 000
|
+420 417 941 446
|
Raiffeisenbank im Stiftland
|
495 800 111
|
+420 495 800 111
|
UniCredit Bank
|
800 122 221
|
+420 221 118 540
|
Volksbank
|
495 800 111
|
+420 495 800 111
|
|
|
|
|
|
|
Takže zde můžeme milí přátelé tuto část Kurzu ukončit, doufám že se dá využít alespoň něco z toho, o čem jsme tady vyprávěli. Kapitola byla také dost dlouhá, ale to mají na svědomí tabulky“a různé seznamy, avšak myslím že bylo dobré je uvést…Příště rozebereme otázku rodinného spoření, včetně produktů stavebního spoření, penzijního připojištění a spořících a termínovaných účtů. Uvedeme také praktické návrhy spořících modelů a užitečné tipy a rady.
Přeji Vám zatím vše nejlepší a aby se Vás peníze a štěstí trvale držely“.Těším se příště.
Jan Šulák