Ministr zemědělství Marian Jurečka otočil. Babišova tekutá Chytrá vejce známku Regionální produkt a čtyři roky reklamy zdarma nezískají. Po medializaci kauzy ministr zemědělství zakročil. „Ocenění regionální potravina pro tento výrobek neudělím,“ konstatoval Jurečka na Twitteru a přiložil odkaz na článek pojednávající o této absurdní „vajíčkové kauze“.

O co jde?

Je to absurdní ve všech bodech. Vezměme to od té nejaktuálnější absurdity. Z peněz, které ministertsvo zemědělství vyčleňuje na podporu lokálních potravin a malých producentů, měla být hrazena reklamní kampaň na průmyslový výrobek společnosti spadající pod Agrofert. Tedy výrobek obrovského konglomerátu, který svými cenami a postupy likviduje právě malé lokální výrobce.

Další absurditou je produkt, který měl být na úkor malých producentů podpořen. Ten produkt se jmenuje Chytrá vejce. Jde o vejce z klecových chovů, která Babiš převeze do své haly v Roudnici nad Labem. Zde stroje zmíněná vejce zbaví přírodního obalu – skořápky – a v tekutém stavu žloutek a bílek přemístí do malých tetrapakových krabiček. Nic víc, nic míň.

Pro srovnání, kromě rozklepnutých vajec je Regionální potravinou Ústeckého kraje například dort Makovec bez mouky z pekárny Dortletka, květák od malopěstitele z Českých Kopist, Kozí kefír od chovatele koz a ovcí Jakuba Laušmana a další podobné produkty. Kdo o ocenění rozhoduje? „Dvě sedmičlenné komise dnes hodnotily soutěžní výrobky za Ústecký kraj. Tvořili je zástupci Ministerstva zemědělství ČR, krajského úřadu, Státního zemědělského intervenčního fondu, Státní zemědělské a potravinářské inspekce, Státní veterinární správy ČR, Agrární komory ČR a Potravinářské komory ČR,“ stojí v tiskové zprávě k Regionální potravině.

V letošním roce se do soutěže o známku Regionální potravina přihlásilo v Ústeckém kraji 43 výrobců s 224 výrobky. Babiš měl štěstí, jeho vejce známku nejprve získaly. Nyní o ni zřejmě přijdou. Otázkou je, zda by známku tak jako tak nemusel vrátit. „Jedná se o produkty vyrobené v konkrétním regionu, což je základní podmínka soutěže. Zároveň i podíl místních surovin je stanoven nejméně na 70 procent, hlavní surovina přitom musí být stoprocentně tuzemského původu. Výrobky tím mají pevnou vazbu k regionu, například se může jednat o krajové speciality,“ stojí v tiskovém sdělení Regionální potraviny. Problémem pro Babiše mohlo být umístění jeho drůbežárny. Podle mapy podniků na webu Agrofertu v Ústeckém kraji žádnou farmu, kde by produkoval vejce, nemá. Čili vejce do továrny v Roudnici skutečně přiváží odkudkoli, rozklepne, zabalí a už měla být na světě regionální specialita. „Výrobek vyhověl všem požadavkům. Byl vyroben na území Ústeckého kraje a je z vajec pocházejících z tohoto kraje,“ řekla aktuálně.cz Vladimíra Nováková, mluvčí Státního zemědělského intervenčního fondu, který má propagaci Regionální potraviny na starost.

V pořadí další absurditou je továrna, kde výrobek Chytrá vejce vzniká. Jde o haly na okraji Roudnice nad Labem, které patřily společnosti Procházka, a. s. Procházka byl letitý masokombinát s kompletní výrobnou a jatky. Zjednodušeně: jednou branou vjížděly kamiony s živými zvířaty, druhou vyjížděly kamiony se šiškami salámů. Společnost Procházka byla před lety vážným konkurentem Kosteleckých uzenin. Co následovalo? Babiš společnost Procházka koupil, uzavřel jatka, zrušil uzenářskou výrobu, stroje odvezl, velkou část zaměstnanců propustil. Nyní v halách pracuje zhruba 200 zaměstnanců (původně to bylo 550 lidí), kteří produkují výrobky pod značkou Papei, tedy saláty, obložené chlebíčky, obložené bagety a třeba také rozklepnutá vejce v krabičkách. Značku Procházka Agrofert používá pro své podnikové prodejny například v supermarketech, ale i v klasických kamenných prodejnách na ulicích a náměstích. Aby značka získala značku Regionální potravina, musí mít maximálně 250 zaměstnanců. V Roudnici jich nyní má Papei zhruba 200. Že Agrofert zaměstnává 30 tisíc lidí, to porotce asi nezajímalo.

Vladimíra Nováková ze Státního zemědělského intervenčního fondu dále Aktuálně.cz argumentovala tím, že porotci brali v úvahu to, že Papei působí v kraji, který se dlouhodobě potýká s vysokou mírou nezaměstnanosti. To je a není pravda. Ústecký kraj sice patří mezi regiony s největším počtem nezaměstnaných v ČR, ale bývalý okres Litoměřice, kam Roudnice nad Labem s Papei spadá, je naopak oblastí s dlouhodobě nejnižší mírou nezaměstnanosti. Například v červnu zde bylo podle Českého statistického úřadu jen 4,37 % nezaměstnaných.

Sečteno, podtrženo. Největší výrobce potravin v ČR Babiš se příští čtyři roky mohl chlubit známkou Regionální potravina. Propagaci mu po tuto dobu měl platit stát. Profitovat na tom mohl i řetězec Kaufland, který má exkluzivitu na prodej Chytrých vajec. Po medializaci Jurečka známku Chytrým vejcím zřejmě odebere.